האם קיים קשר בין תסמונת שחלות פוליציסטיות ובין היכולות הקוגניטיביות? (Neurology)

בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (או Polycystic Ovary Syndrome) ייתכנו ציונים נמוכים יותר במבחנים קוגניטיביים, בהשוואה לנשים ללא תסמונת שחלות פוליציסטיות, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. בנשים אלו תתכן גם פגיעה בשלמות רקמת המו בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר Coronary Artery Risk Development in Young Adults Women’s Study והתמקדו בנשים בגילאי 18-30 שנים בתחילת המחקר, אשר היו במעקב לאורך 30 שנים.

מעט למעט מ-900 נשים נכללו במחקר, מהן 66 עם אבחנה של תסמונת שחלות פוליציסטיות, אשר הוגדרה בנוכחות רמות אנדרוגנים מוגברות או דיווח עצמי על שיעור-יתר ומחזורים לא-סדירים במרווח של למעלה מ-32 ימים זה מזה.

המשתתפות השלימו מבחנים להערכת למידה וזיכרון מילולי, מהירות עיבוד ותפקוד ניהולי, קשב ובקרה קוגניטיבית וקשב וסמנטיקה. החוקרים בחנו גם את שלמות החומר הלבן של המוח ב-291 משתתפות, כולל 25 נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות, אשר השלימו בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית.

מהנתונים עולה כי בנשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות תועדו תפקודי זיכרון, קשב ויכולת מילולית גרועים יותר, בהשוואה לאלו ללא התסמונת. בדיקות MRI הראו כי באלו עם תסמונת שחלות פוליציסטיות זוהתה ירידה בשלמות החומר הלבן, סמן לחסר קוגניטיבי, כולל יכולת קבלת החלטות ירודה.

ממצאי המחקר מעידים כי תסמונת שחלות פוליציסטיות עשויה להיות מלווה ביכולת קוגניטיבית ירודה בגיל העמידה, תחלואה נלווית אפשרית נוספת עם התסמונת הנפוצה; לאור העובדה כי עד 10% מהנשים עשויות לסבול מתסמונת שחלות פוליציסטיות, לממצאים אלו חשיבות ברמת בריאות הציבור.

Neurology, Jan 31, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה