האם שילובי תרופות ביולוגיות ל-IBD בטוחים? (Crohn’s & Colitis Congress)

STOMACH PAIN
נראה כי שילובים של תרופות ביולוגיות או תרופה ביולוגית ו-tofacitinib בטוחים ויעילים בטיפול במחלות מעי דלקתיות בדרך כלל, כך עולה מסקירה שיטתית שהוצגה בכנס Crohn's & Colitis Congress

נראה כי שילובים של תרופות ביולוגיות או תרופה ביולוגית ו-tofacitinib בטוחים ויעילים בטיפול במחלות מעי דלקתיות בדרך כלל, כך עולה מסקירה שיטתית ומטה-אנליזה חדשה שהוצגה בכנס Crohn’s & Colitis Congress. המחקר הוא עדכון של מטה-אנליזה שפורסמה ב-2022, שכללה 13 מחקרים, וכלל 23 מחקרים שבדקו 8 שילובים שונים.

“המחקר בא על רקע חשש פוטנציאלי ששיעורי תופעות הלוואי הגבוהים שנצפים בטיפול בתרופות ביולוגיות עלולים לעלות בטיפול בשילוב שלהן”, אמר המחבר הראשי של המחקר, “תיאורטית, צריכות להיות יותר תופעות לוואי או תופעות לוואי חמורות יותר, אבל מעניין שלא מצאנו תופעות לוואי משמעותיות. אני חושב שהמסר המרכזי הוא שהשילובים של טיפולים ביולוגיים מבטיחים מבחינת יעילות. מבחינת תופעות לוואי, זה לא מוביל לאירועים שליליים משמעותיים”.

למרות שהמחקר לא השווה ישירות בין השילובים, הוא מצא הבדלים פוטנציאליים ביעילות. “השילוב היעיל ביותר מבחינת תגובה והפוגה היה שילוב של ustekinumab ואנטי-TNF עם שיעור משולב של 81.6%. שיעור תופעות הלוואי הנמוך ביותר היה [עם השילוב של] tofacitinib ו-vedolizumab”, אמר.

הוא גם ציין כי המטה-אנליזה מוגבלת עקב הטרוגניות בין המחקרים, שרבים מהם היו סדרות מקרים שעברו הערכה מחדש. העדכון כלל כמה מחקרים פרוספקטיביים שלא היו במטא-אנליזה המוקדמת יותר, כולל VEGA (אנטי-IL13 פלוס אנטי-TNF לעומת כל אחת מהתרופות לבד), ו-EXPLORER (vedolizumab, adalimumab, methotrexate) , כמו גם מחקר על infliximab בשילוב עם natalizumab.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה