האם שימוש באינטרנט מגן מפני ירידה קוגניטיבית? (J Am Geriatr Soc)

מחקר אורך גדול שפורסם ב-Journal of the American Geriatrics Society מדגים בירידה בסיכון לדמנציה בקרב מבוגרים המשתמשים באינטרנט באופן קבוע במשך פחות משעתיים ביום

תוצאות מחקר אורך גדול, שנמשך מספר שנים ופורסם ב-Journal of the American Geriatrics Society, תומכות בירידה בסיכון לדמנציה בקרב מבוגרים המשתמשים באינטרנט באופן קבוע במשך פחות משעתיים ביום.

מספר מחקרי חתך ואורך (אם כי עם תקופות מעקב קצרות יחסית) מצביעים על כך ששימוש קבוע באינטרנט מסייע לשמור על רזרבה קוגניטיבית, למרות שכמה מומחים הביעו ספק באשר למסקנות אלו ממחקרים קודמים. השערה זו רלוונטית במיוחד עבור חולים מבוגרים יותר המתמודדים עם ההשפעות המזיקות הפוטנציאליות של הזדקנות המוח. על פי כמה מחקרים, זיכרון, ביצועים קוגניטיביים והיגיון מילולי נוטים להישמר טוב יותר בקרב משתמשי אינטרנט.

מספר גורמים נכנסים לתמונה, כולל פערים סוציו-אקונומיים, רמה חברתית-חינוכית והבדלי דורות, שכן השימוש באינטרנט משתנה איכותית וכמותית עם הגיל. תיאורטית לחולים מבוגרים יש שימוש מוגבל יותר באינטרנט ובתנאים אלה, סביר להניח שההשפעה על תפקודים קוגניטיביים תהיה צנועה בהשוואה לדורות שהיו שקועים בטכנולוגיה דיגיטלית בשלב מוקדם יותר ונוטים להשתמש בה במידה משמעותית. לאחר גיל מסוים, הזדקנות מוח מואצת תהווה משקל רב יותר מכל השפעות חיוביות פוטנציאליות של האינטרנט. ראוי לציין כי ההשפעות השליליות של השימוש באינטרנט נחקרו בעיקר בקרב נבדקים צעירים, ולכן יש חוסר בנתונים הנוגעים למטופלים מבוגרים.

מחקר עוקבה אורך זה, שכלל 18,154 מבוגרים בגילאי 50-64.9 שנים שהיו ללא דמנציה בתחילת המחקר, הראה ששימוש קבוע באינטרנט היה קשור בסיכון מופחת לדמנציה, בהשוואה לשימוש לא סדיר, כשיחס הסיכון (HR) לדמנציה הוערך ב-0.57. לאחר התאמה לגורם הלא אקראי של בחירה עצמית, קשר זה נותר משמעותי, וה-HR ירד ל-0.54. התחשבות בירידה קוגניטיבית בסיסית לא שינתה את התוצאות באופן מהותי והניבה HR של 0.62.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה