האם יש תועלת לטיפול בקולכיצין להקלה על אוסטיאוארתריטיס של הידיים? (Lancet Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בקולכיצין במינון 0.5 מ”ג פעמיים ביום למשך 12 שבועות לא הביא להטבה משמעותית בכאב בחולים עם כאבים משנית לאוסטיאוארתריטיס של הידיים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים הציעו כי קולכיצין עשוי לשמש לטיפול כנגד אוסטיאוארתריטיס, אך העשויות בנושא סותרות. מטרתם כעת הייתה לבחון את היעילות והבטיחות של קולכיצין לעומת פלסבו בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הידיים.

החוקרים השלימו מחקר כפל-סמיות, אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל מבוגרים עם אוסטיאוארתריטיס תסמינית של הידיים וכאב אצבע בחומרה של לפחות 40 מ”מ בסולם של 100 מ”מ. היד עם הכאב באצבע בדרגה החמורה ביותר בעת הגיוס למחקר הוגדרה כיד המטרה. המשתתפים חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת קולכיצין במינון של 0.5 מ”ג או פלסבו, אשר ניתנו פומית פעמיים ביום למשך 12 שבעות, תוך חלוקה לפי מדד מסת גוף (30 ק”ג/מ2 ומעלה), מין וגיל (75 שנים ומעלה).

התוצא העיקרי היה השינוי מתחילת המחקר עד לאחר 12 שבועות בכאב אצבע ביד המטרה, כפי שנקבע לפי סולם כאב של 100 מ”מ, כאשר הבדל בעל חשיבות קלינית מינימאלית הוגדר כשינוי של 15 מ”מ. בטיחות הטיפול נבחנה לאחר 12 שבועות באוכלוסייה לפי כוונה לטפל.

בתקופה שבין 15 בינואר, 2021, ועד 3 במרץ, 2022, החוקרים גייסו למחקר 186 חולים ו-100 חולקו באקראי לקבלת קולכיצין (50 חולים) או פלסבו (50 חולים). גיל המשתתפים הממוצע עמד על 70.9 שנים, 69% מהמשתתפים היו נשים.

כל המשתתפים השלימו את המחקר ולאחר 12 שבועות, השינוי הממוצע במדד כאב אצבע עמד על 13.9- מ”מ בזרוע הטיפול בקולכיצין ועל 13.5- מ”מ בזרוע הפלסבו, עם הבדל בין הקבוצות של 0.4- מ”מ (P=0.90).

בזרוע הטיפול בקולכיצין תועדו 76 אירועים חריגים ב-36 מבין 50 חולים (72%) ואירוע חריג חמור אחד (התקף מיגרנה שהוביל לאשפוז בבית חולים). בזרוע הפלסבו תועדו 42 אירועים חריגים ב-22 מבין 50 חולים (44%) ושני אירועים חריגים חמורים (דלקת כיס מרה ועליה באנזימי כבד, באותו חולה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול בקולכיצין לא הביא להקלה בכאב משנית לאוסטיאוארתריטיס של הידיים ולווה בשכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי.

Lancet Rheumatol, May 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה