האם בדיקת שתן יכולה לעזור בגילוי מוקדם של סרטן ריאות? (Science Advances)

במאמר שפורסם בכתב העת Science Advances, מדווחים החוקרים כי באמצעות ננו-חיישנים הניתנים באינהלציה וביצוע של בדיקת שתן לאחר מכן, ניתן לזהות סרטן ריאות בעכברים כבר בשלבים מוקדמים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סרטן הריאות הוא הסרטן הקטלני ביותר בעולם, בעיקר בשל אבחון מאוחר של המחלה. זיהוי מוקדם יכול לשפר באופן משמעותי את תוצאות הטיפול, אך שיעורי הסקר הקיים היום נמוכים ביותר ועומדים על כ-6% אחוזים בלבד. הסקר הקיים היום הוא בדיקת CT במינון נמוך של קרינה, שלעיתים אינו נגיש לכלל הציבור שזקוק לו. הפיתוח החדש מציע שיטה פשוטה ונגישה יותר לסקר, המבוססת על אינהלציה ובדיקת שתן.

מטרת המחקר הייתה לבחון את אפשרות השימוש בחיישנים הניתנים באינהלציה על מנת לזהות חלבונים המקושרים לסרטן ריאות בשלב I או II (stage I lung cancer) בעכברים. החיישנים הם למעשה ננו-חלקיקים המצופים ברצפי DNA קצרים. רצפים אלו מזוהים על ידי אנזימים פרוטאליטים המקושרים לאדנוקרצינומה של הריאה בשלב I. ברגע שהאנזימים פוגשים ברצפי ה-DNA הללו, הם מפרקים אותם מהחיישנים. כעת רצפי ה-DNA החופשיים מופרשים בשתן וכך ניתנים לזיהוי בבדיקת שתן פשוטה.

החוקרים בדקו את המערכת בעכברים שהונדסו גנטית לפתח גידולי ריאה הדומים בתכונותיהם לאלו שנראים בבני אדם. לעכברים עם אדנוקרצינומה של הריאה בשלב I או II, ניתנו כ-20 סוגים שונים של חיישנים באינהלציה. בעזרת אלגוריתם של למידת מכונה, החוקרים הצליחו לזהות ארבעה חיישנים המציגים את הדיוק הגבוה ביותר של זיהוי הסרטן. יחד, ארבעת חיישנים אלו הציגו רגישות של כ-85% וסגוליות של 100%. כלומר מהתוצאות עולה כי חיישנים אלו מסוגלים לזהות במרבית המקרים עכברים עם אדנוקרצינומה של הריאות בשלבים מוקדמים של המחלה.

תוצאות אלו לא מעידות על ההצלחה האפשרית של הבדיקה בבני אדם. על כן, החוקרים מתכננים להרחיב את המחקר לניסויים בבני אדם, תוך שהם מודעים לאתגרים הקשורים ביישום הטכנולוגיה בבני אדם, כמו גורמים רבים שמעורבים בוויסות נפח הנוזל בגוף ועלולים להפריע בזיהוי והגיוון בתאי הסרטן האנושי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שיטת הזיהוי החדשה מציעה יתרון ברור בנוחות השימוש ובנגישות הבדיקה. שיטה זו יכולה להוות חלופה לא פולשנית לסריקות CT ומציעה פתרון פשוט יחסית לזיהוי מוקדם של סרטן הריאות. יתרונות אלו עשויים לשנות את האחוזים הירודים של בדיקות הסקר לסרטן הריאות, במיוחד באזורים עם גישה מוגבלת למכשירי CT.

 

Science Advances, Jan 5, 2024

לכתבה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה