בדיקת Copeptin עשויה לסייע בקביעת סוג אוטם לבבי או נזק לשריר הלב (Int J Cardiol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי הערכת רמות Copeptin בדם עשויה לסייע בהבחנה בין אוטם לבבי מסוג 1 לעומת נזק לשריר הלב או אוטם לבבי מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה חשיבות רבה להבחנה מהימנה ומהירה בין סוגי אוטם לבבי עקב קריש דם (אוטם לבבי מסוג 1) ובין מצב של חוסר התאמה בין ההיצע והביקוש (אוטם לבבי מסוג 2) לאור הבדלים משמעותיים בגישות הטיפול. אעפ”י כן, עד כה אין דרך טובה להבחין בין סוגי הנזק הלבבי ולכן הם ביקשו לבחון אם בדיקת Copeptin, הורמון המיוצר ע”י ההיפותלמוס, עשויה לסייע בהבחנה בין סוגי הפגיעה הלבבית.

בניתוח הרטרוספקטיבי נכללו 1,271 חולים שפנו לחדר מיון עם תסמינים חשודים לאוטם לבבי. חולים עם אבחנה של אוטם לבבי עם עליות מקטע ST הוצאו מהמחקר. בכל החולים תועד ריכוז טרופונין לבבי מוגבר והם סווגו לאוטם לבבי מסוג 1, נזק אקוטי לשריר הלב או אוטם לבבי מסוג 2 על-פי הערכה קלינית מפורטת והדמיה כלילית. ריכוזי Copeptin בפלזמה נמדדו באופן סמוי.

המחקר כלל גם מדגם ולידציה חיצוני עם 1,390 חולים בהם נקבע סוג האוטם הלבבי באופן מרוכז.

החוקרים מדווחים כי מבין 1,161 חולים, ב-154 תועד ריכוז טרופונין לבבי מוגבר. מבין אלו, ב-78 חולים (51%) נקבעה אבחנה של אוטם לבבי מסוג 1 וב-76 חולים נקבעה אבחנה של נזק לשריר הלב או אוטם לבבי מסוג 2 (49%).

בחולים עם נזק לשריר הלב או אוטם לבבי מסוג 2 תועדו ריכוזי Copeptin בדם שהיו גבוהים יותר משמעותית, בהשוואה לחולים עם אוטם לבבי מסוג 1 (21.4 פיקומול/ליטר לעומת 8.1 פיקומול/ליטר, p=0.001).

מניתוח רב-משתני עלה כי ריכוזים גבוהים יותר של Copeptin ו-CRP, קצב לב מהיר יותר בעת הערכה רפואית ושיעורי עישון נמוכים יותר נותרו מובהקים סטטיסטית עם סיכון מוגבר לנזק לשריר הלב או אוטם לבבי מסוג 2.

כאשר החוקרים בחנו את הנתונים במדגם הוולידציה החיצוני, הממצאים נותרו ברובם על כנם.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים ללא עליות מקטע ST, ריכוזי Copeptin גבוהים יותר במקרים של נזק לשריר הלב או אוטם לבבי מסוג 2, בהשוואה לאוטם לבבי מסוג 1 ועשויים לסייע באבחנה המבדלת בין מצבים אלו.

Int J Cardiol, Feb 16, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה