שינה טובה מלווה בשיפור זיכרון מילולי בחולים עם טרשת נפוצה (מתוך כנס ACTRIMS)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס ACTRIMS עולה כי בחולים עם טרשת נפוצה והפרעות זיכרון, שיפור איכות השינה מלווה בשיפור זיכרון מילולי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק גדול מהחולים עם טרשת נפוצה סובלים מבעיות זיכרון, אם כי אין מחקרים להערכת אמצעים לשיפור הזיכרון, דוגמת שיקום קוגניטיבי וטיפול תרופתי. מטרתם במחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין הפרעות זיכרון והפרעות שינה לפי דיווח-מטופלים בשני מדגמים נפרדים של חולים עם טרשת נפוצה.

המחקר חולק למדגם מחקר ומחקר קליני.

מדגם המחקר כלל 160 חולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית שאובחנו לפחות חמש שנים לפני ההכללה במחקר (גיל ממוצע של 34.4 שנים; 66% נשים). החולים השלימו הערכה קוגניטיבית בתחילת המחקר ובמהלך שלוש שנות מעקב. הבדיקות כללו מבחנים להערכת זיכרון מילולי ולא-מילולי, כמו גם הערכה קוגניטיבית.

המדגם הקליני כלל 335 חולים עם טרשת נפוצה, כולל 259 חולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית ו-76 חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת (גיל ממוצע של 45 שנים; 72% נשים) שעברו הערכה קוגניטיבית בתחילת המחקר ובמהלך שלוש שנות מעקב.

הפרעות שינה נבחנו בשני המדגמים באמצעות מדד Insomnia Severity Index וסווגו לקטגוריות שונות: שיפור, יציב או החמרה בשינה.

מהתוצאות במדגם המחקר עולה כי 22 חולים דיווחו על שיפור בשינה, 123 דיווחו על שינה יציבה ו-15 תיארו החמרה בשינה. במדגם הקליני, 64 חולים דיווחו על שיפור בשינה, ב-240 חולים איכות השינה הייתה יציבה וב-31 חולים דווח על החמרה בשינה.

החוקרים מדווחים כי במדגם המחקר תועד קשר בינוני בין שינויים בשינה ובין זיכרון מילולי כאשר באלו עם שיפור בשינה תועד שיפור בזיכרון מילולי בהשוואה לאלו עם שינה יציבה או בהחמרה. במדגם הקליני תועד קשר דומה בין השינוי בשינה ובין זיכרון מילולי.

הממצאים מעידים כי כאשר חל שיפור בשינה לפי דיווח המטופלים תועד שיפור משמעותי בזיכרון המילולי. 

מתוך כנס ACTRIMS

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה