פעילות גופנית יעילה כמו תרופות או פסיכותרפיה להקלה על דיכאון (Br Med J)

פעילות גופנית הדגימה יעילות דומה לזו של פסיכותרפיה וטיפול תרופתי להקלה על דיכאון, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית ומטה-אנליזה שפורסמו בכתב העת British Medical Journal. פעילות גופנית אינטנסיבית והליכה או ריצה, יוגה ואימוני כוח, היו יעילים במיוחד.

החוקרים השלימה סקירת ספרות וערכו מטה-אנליזה שכללה 218 מחקרים אקראיים עם 14,170 משתתפים עם דיכאון. המחקרים בחנו צורות שונות של פעילות גופנית (הליכה או ריצה, יוגה, אימוני כוח, תרגילים אירובי שונים, אימוני כוח וטאי צ’י) עם טיפולים נפוצים אחרים כנגד דיכאון (פסיכותרפיה, טיפול קוגניטיבי התנהגותי או SSRI), כמו גם טיפולים משולבים (פעילות גופנית עם SSRI, פעילות אירובית עם פסיכותרפיה, אימון אירובי עם אימוני כוח) כמו גם רכיבה וריקוד. כל ההתערבויות נבחנו אל מול ביקורות פעילות (קרי, טיפול סטנדרטי או פלסבו).

מהנתונים עולה כי חלה ירידה מתונה בדיכאון עם מספר התערבויות גופניות, ללא תלות במחלות הרקע של המשתתפים: הליכה או ריצה (גודל השפעה של 0.62-, רווח בר-סמך 95% של 0.80- עד 0.45), יוגה (גודל השפעה של 0.55-, רווח בר-סמך 95% של 0.73- עד 0.36-), אימוני כוח (גודל השפעה של 0.49- רווח בר-סמך 95% של 0.69-0.29-), תרגילים אירוביים מעורבים (גודל השפעה של 0.43-, רווח בר-סמך 95% של 0.61- עד 0.24-) וטאי צ’י (גודל השפעה של 0.42-, רווח בר-סמך 95% של 0.65- עד 0.21-).

עם כל ההתערבויות, השפעות פעילות גופנית היו פרופורציונאליות לעצימות ההתערבות, עם קשר מנה-תגובה ברור, אם כי פעילות גופנית קלה (קרי, הליכה ויוגה) עדיין הדגימו השפעה משמעותית מסוימת.

בסיכומו של דבר, ההשפעות היו דומות עם אימון פרטני או קבוצתי, אם כי יוגה הייתה עדיפה בצורה התערבות קבוצתית, בעוד שאימונים אחרים (דוגמת אימוני כוח ומשלב תרגילים אירוביים) היו עדיפים בצורה פרטנית.

ממצאי המחקר תומכים בשילוב פעילות גופנית כחלק מההנחיות הקליניות לטיפול בדיכאון, בפרט פעילות גופנית מאומצת.

Br Med J, Feb 14, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה