אילו המלצות תזונתיות מתאימות למחלת ריפלוקס קיבתי־ושטי? (Francophone Days of Hepatology, Gastroenterology, and Digestive Oncology)

ישנן תפיסות שגויות רבות באשר לתזונה המתאימה לחולי GERD, והנושא נדון במהלך מפגש ייעודי ב-Francophone Days of Hepatology, Gastroenterology, and Digestive Oncology

בעוד 85% מהחולים מזהים לפחות מזון אחד הקשור לתסמיני ריפלוקס עבורם, ישנן תפיסות שגויות רבות באשר לתזונה המתאימה לחולי GERD. הנושא נדון במהלך מפגש ייעודי ב-Francophone Days of Hepatology, Gastroenterology, and Digestive Oncology. כמה מהנקודות העיקריות שעלו במפגש מוצגות בכתבה זו.

GERD מתרחש כאשר התוכן, במיוחד החומצה, של הקיבה חוזר אל הוושט, מה שמוביל לתסמינים או נגעים של רירית הוושט. בנוסף למעכבי משאבת פרוטונים, מספר כללים היגייניים-תזונתיים משולבים בניהול הטיפולי של GERD. חלקם, כגון הרמת ראש המיטה וריווח של שעתיים עד שלוש שעות בין הארוחות לשעת השינה, הוכחו כיעילות. דיאטה והשמנה ממלאים גם הם תפקיד מכריע בהופעת תסמיני GERD. לפיכך, כללים היגייניים-תזונתיים הם חלק חשוב מההמלצות.

בנוסף, ארוחה עתירת קלוריות מאטה את ריקון הקיבה, ובכך מאריכה את התרחבות הקיבה, מפחיתה את טונוס ה-LES ומעודדת את הופעתן של הרפיות LES חולפות.  מספר מחקרים הדגישו כי להרכב השומנים אין השפעה על טונוס ה-LES ומספר הרפיות ה-LES החולפות בחולים בריאים או בקרב אלו עם GERD. עם זאת, עם צריכה קלורית מקבילה, ובכך חשיפה שווה לחומצה, נוכחות שומנים בארוחה מגבירה את תחושת הריפלוקס. אפקט “רגישות יתר לרפלוקס” המושרה על ידי שומנים נגרמת על ידי שחרור אנדוגני של CCK ופעולתו על אפרנטים ואגליים. השפעה זו נצפית גם בתחושה של תסמיני דיספפסיה תפקודית. בנוסף, מספר מחקרים הדגימו מתאם בין צריכת שומן רווי לבין נוכחות של תסמיני GERD.

בעוד שלרכיב החלבון בארוחה יש השפעה מועטה על הפיזיולוגיה של הוושט, פחמימות מייצרות השפעות על תנועתיות הוושט המתווכות על ידי תוצרי התסיסה שלהן, במיוחד חומצות שומן קצרות שרשרת (SCFAs), המסונתזות במעי הגס. אספקה מהמעי של SCFAs אלה מובילה להרפיית הפונדוס של הקיבה, ובכך לטונוס LES מופחת והרפיות LES חולפות. יתרה מכך, בחולים עם GERD, הוספת פרה-ביוטיקה (פרוקטו-אוליגוסכריד) לתכולת הארוחה מגבירה את מספר הרפיות ה-LES החולפות, מחמירה את הריפלוקס החומצי ואת התסמינים על ידי הגברת תסיסת המעי הגס וייצור SCFA.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה