צריכת מזון אולטרה-מעובד עלולה להחמיר תסמינים במבוגרים עם קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

צריכת מזון אולטרה-מעובד מלווה בעליה במספר אירועים של תסמינים במערכת העיכול ודלקת מעי במבוגרים עם אבחנה ידועה של קוליטיס כיבית, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology.

צריכת מזון אולטרה-מעובד נקשרה עם סיכון מוגבר להיארעות קוליטיס כיבית אך אין מחקרים רבים אודות ההשפעה של דפוס תזונה זה על נטל המחלה בחולים עם מחלת מעי דלקתית מבוססת. במחקר הנוכחי הם בחנו את הקשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין פעילות המחלה ודלקת מעי ב-135 מבוגרים (גיל ממוצע של 44.9 שנים; 70% נשים) עם מחלת מעי דלקתית (34.8% עם קוליטיס כיבית ו-65.2% עם מחלת קרוהן) ממחקר Manitoba Living with IBD Study.

פעילות המחלה נבחנה באמצעות מדד IBD Symptom Inventory Score ודלקת מעי נקבעה על-פי רמות קלפרוטקטין בצואה.  שאלון Harvard Food Frequency Questionnaire שימש להערכת דפוס התזונה האופייני למשתתפים; 62 מבין 153 מרכיבי המזון בשאלון סווגו כמזון אולטרה-מעובד.

אחוז הצריכה האנרגטית הכוללת שמקורה במזון אולטרה-מעובד היה הסמן העיקרי לצריכת מזון אולטרה-מעובד, אשר חושב וסווג לשלוש קבוצות על-פי שלישונים.

במדגם החולים עם מחלת מעי דלקתית, החולים צרכו 45% מכלל הקלוריות ממזון אולטרה-מעובד.

במהלך תקופת מעקב בת שנה אחת, המספר הממוצע של אירועי מחלה פעילה (14.2 לעומת 6.2, p=0.012) ודלקת פעילה (1.6 לעומת 0.6, p=0.018) היה גבוה יותר בקרב חולים עם קוליטיס כיבית בשלישון עליון לעומת תחתון של צריכת מזון אולטרה-מעובד.

בדומה, צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד נקשרה בקשר חיובי עם מספר גדול יותר של אירועי מחלה פעילה (p=0.027) ודלקת פעילה (p=0.034) לאורך שנה אחת בחולים עם קוליטיס כיבית.

עם זאת, לא זוהה קשר בין צריכת מזון אולטרה-מעובד ובין עליה בפעילות המחלה בחולים עם מחלת קרוהן.

החוקרים מסכמים וכותבים כי צריכת מזון אולטרה-מעובד עשויה לנבא סיכון מוגבר למחלה פעילה ותסמינית בחולים עם קוליטיס כיבית. הפחתת צריכת מזון אולטרה-מעובד הינה גישה תזונתית העשויה לסייע בצמצום תסמינים ותהליכים דלקתיים בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

Am J Gastroenterol, March 8, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה