משלב סרקופניה עם השמנת-יתר מלווה בעליה בסיכון לתמותה (JAMA Netw Open)

בחולים עם השמנה סרקופנית סיכון מוגבר לתמותה מוקדמת, אך בדיקות סקר לתפקוד השריר עשויות לספק הזדמנות להתערבות ממוקדת, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

שיעור המבוגרים עם מסת שומן גוף גבוהה ו/או תפקוד ומסת שריר נמוכה עלה בשנים האחרונות, אך סרקופניה והשמנה סרקופנית אינם מאובחנים דיו.

במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 5,888 מבוגרים שלקחו חלק במחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה בהולנד. המשתתפים היו ברובם ממוצא אירופאי (98%) והגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 69.5 שנים, מעט למעלה ממחצית מהמשתתפים במחקר היו נשים.

המשתתפים נכללו במחקר במידה והיו מדידות זמינות של כוח אחיזת יד והושלמה בדיקת DEXA.  סרקופניה הוגדרה בנוכחות כוח אחיזה ירוד ואושרה על-פי מדד מסת שריר שלד אפנדיקולרית נמוכה; השמנה סרקופנית הוגדרה כמדד מסת גוף של מעל 27, כוח אחיזה נמוך, אחוז שומן גבוה ו/או מדד שריר שלד אפנדיקולרי נמוך, אשר הוגדר כשינוי בהרכב גוף.

בקרב משתתפים עם חשד או הוכחה לסרקופניה תועד סיכון גבוה יותר לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לאלו ללא סרקופניה לאורך עשר שנות מעקב לאחר תקנון לגיל, מין ומדד מסת גוף (יחסי סיכון של 1.29 ויחס סיכון של 1.93, בהתאמה).

בקרב משתתפים עם השמנה סרקופנית ואחד והפרעה באחד משני המדדים להערכת הרכב גוף תועד סיכון גבוה יותר לתמותה מכל-סיבה (יחס סיכון של 1.94, רווח בר-סמך 95% של 1.60-2.33). בקרב משתתפים עם השמנה סרקופנית בהם תועדה הפרעה בשני המדדים להערכת הרכב הגוף תועד סיכון גבוה כמעט פי שלוש לתמותה בהשוואה לאלו ללא מדדים אלו (יחס סיכון של 2.84, רווח בר-סמך 95% של 1.97-4.11).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על החשיבות האפשרית של יישום בדיקות סקר להשמנה סרקופנית בטיפול ראשוני. בנוסף, יש לשלב התערבויות לא-תרופתיות מוקדמות, דוגמת אימון גופני ותזונה, לדחיית התפתחות בסרקופניה וטיפול בסרקופניה.

JAMA Netw Open, March 25, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה