בחולים עם עין יבשה איכות שינה ירודה וסיכון מוגבר להפרעות במשך השינה (BMC Ophthalmology)

בחולים עם מחלת עין יבשה איכות שינה גרועה יותר וייתכן סיכון מוגבר למשך שינה לא תקין, אם כי לא הוכח קשר סיבתי בין עין יבשה ובין הפרעות שינה, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת BMC Ophthalmology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שינה הינה תהליך פיזיולוגי חיוני לחיים ומהווה כשליש מהפעילות היומיומית של בני אדם. בשנים האחרונות, איכות שינה ירודה, כולל הפרעת שינה, אינסומניה, הפרעות בשעון ביולוגי ושינה עודפת, הפכו לבעיה חברתית עולמית.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, EMBASE, Cochrane, Web of Science ומאגרי נתונים בספרות האפורה לזיהוי מחקרים שפורסמו לפני אפריך 2023 להערכת הקשר בין מחלת עין יבשה ובין איכות השינה. הם זיהו 21 מחקרים עם 419,218 משתתפים, מהם 152,567 עם עין יבשה ו-266,651 ביקורות בריאות. הסקירה כללה 12 מחקרי חתך, שישה מחקרי עוקבה ושלושה מחקרי מקרה-ביקורת שכללו חולים מארצות הברית, אוסטרליה, סין, הודו, יפן, דרום קוריאה, הולנד, סינגפור, שבדיה, טורקיה ובריטניה.

איכות השינה נקבעה על-פי מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index) בשבעה מהמחקרים, כאשר מדד PSQI הכולל היה גבוה יותר משמעותית, עדות לאיכות שינה גרועה יותר, בקרב חולים עם עין יבשה לעומת ביקורות (p<0.001).

ארבעה מאמרים בחנו מדדים סובייקטיביים של איכות השינה, שהראו כי בחולים עם עין יבשה תועדו מדדים גבוהים יותר משמעותית לעומת ביקורות (p=0.001), כמו גם חולים בשני מאמרים שדיווחו על מדדי חביון שינה ושלושה שדיווחו על מדדי הפרעות שינה (p<0.001).

בשני מאמרים שדיווחו על מדדי משך שינה, לא תועד הבדל משמעותי בין שתי הקבוצות ולא היו הבדלים במחקרים שדיווחו על יעילות שינה, הפרעה בתפקוד במהלך שעות היום וטיפול בכדורי שינה.

יתרה מזאת, היארעות שינה לא-מספקת, אשר הוגדרה כשינה של פחות מחמש שעות בלילה, הייתה גבוהה יותר משמעותית בחולים עם מחלת עין יבשה לעומת ביקורות (סיכון יחסי של 3.76, p<0.001), כמו גם שינה עודפת, אשר הוגדרה כשינה של 9 שעות ומעלה (סיכון יחסי של 5.53, p<0.001).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי הסקירה מעידים כי בחולים עם עין יבשה איכות שינה גרועה יותר בהשוואה לביקורות בריאות, עם איכות שינה סובייקטיבית גרועה יותר, חביון שינה ארוך יותר וסיכון גבוה יותר לשינה לא-מספקת או עודפת. עם זאת, אין עדויות מספקות להוכחת קשר סיבתי או לזהות את המנגנון בבסיס הקשר בין עין יבשה והפרעות שינה.

BMC Ophthalmology, April 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה