חדשות

התועלת של התערבויות התנהגותיות בטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (J Am Acad Child Adolesc Psychiatry)

01/08/2014

 

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, מדווחים חוקרים על ממצאי מטה-אנליזה חדשה, המעידה על התועלת של התערבויות התנהגותיות בטיפול בהפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) הן על תפקוד הילדים והן על תפקוד ההורים.

 

הסקירה כללה 32 מחקרים של משתתפים צעירים עם ADHD ומהנתונים עולה כי במשפחות שלקחו חלק בהתערבויות התנהגותיות תועד שיפור משמעותי בהורות ובתחושת התפקוד כהורים, כמו גם שיפור בהפרעות התנהגות בילדים.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התערבויות התנהגותיות מומלצות כטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. עם זאת, מטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה לא זיהתה השפעה על התסמינים העיקריים של ADHD. הסקירה הנוכחית מרחיבה את טווח התוצאות בילדים ובהורים.

 

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי PubMed, Ovid, Web of Knowledge, ERIC ו-CINAHAL (עד 5 בפברואר, 2013) וזיהו מחקרים אקראיים ומבוקרים להערכת מגוון תוצאות בילדים ובהורים, בילדים ומתבגרים שאובחנו עם ADHD.

 

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 32 מבין 2,057 רשומות רפואיות וזיהו שיפור משמעותי באיכות ההורות (הבדל ממוצע מתוקן להורות חיובית של 0.68 והבדל ממוצע מתוקן להורות שלילית של 0.57); תפיסה עצמית של הורות (הבדל ממוצע מתוקן של 0.37) והפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות בילדים (הבדל ממוצע מתוקן של 0.35), הפרעות התנהגות (הבדל ממוצע מתוקן של 0.26), כישורים חברתיים (הבדל ממוצע מתוקן של 0.47) והישגים אקדמיים (הבדל ממוצע מתוקן של 0.28). כאשר החוקרים השלימו הערכות סמויות, הם מצאו כי ההשפעה של ההתערבויות נותרה משמעותית בתחומי הורות (הבדל ממוצע מתוקן להורות חיובית של 0.63 והבדל ממוצע מתוקן להורות שלילית של 0.43) והפרעות התנהגות (הבדל ממוצע מתוקן של 0.31).

 

בניגוד להעדר עדויות סמויות להפחת תסמיני ADHD, התערבויות התנהגותיות השפיעו לטובה על מגוון תוצאים אחרים בטיפול בחולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות. יש עדויות מנתונים סמויים לפיהם התערבויות אלו מביאות לשיפור בהורות ולהפחתת בעיות התנהגות בילדים.

 

J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2014;53

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני