חדשות

האם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות אכן מובילה לליקויי למידה? (JAMA Psychiatry)

28/08/2014

 

גישה חדשה להערכת עיבוד עצבי בילדים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) עולה כי בניגוד לסברה הרווחת, הפרעת הקשב אינה בהכרח מהווה ליקוי למידה כמו שמובילה לליקוי בתהליכי קבלת החלטות.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ADHD נקשר עם הפרעה ביכולת קבלת החלטות ולמידה. מודלים של ADHD הציעו כי חסרים אלו עשויים לנבוע מהפרעה במסלולי RPE (Reward Prediction Error), אותות המעידים על חריגה מציפיות. עם זאת, החסרים המדויקים בלמידה ובתהליכי קבלת החלטות, והקורלציה שלהם עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות אינם מובנים היטב. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את מנגנוני למידה וקבלת החלטות בחולי ADHD צעירים.

 

מדגם המחקר כלל 20 מתבגרים עם ADHD ו-20 מתבגרים בריאים, ששימשו כביקורות (בגילאי 12-16 שנים) והחוקרים בחנו את יכולות הלמידה וקבלת החלטות של המשתתפים.

 

מהתוצאות עולה כי בחולים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות הלמידה הייתה פשטנית יותר, כפי שבא לידי ביטוי במודל חיזוק למידה, עם עליה בהיקף ההתנהגות החוקרת בהשוואה לביקורות בריאות. בבדיקות fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging) זוהתה הפרעה בעיבוד מסלולי RPE בקורטקס הפרה-פרונטלי. תוצאות הליקוי בחלק המדיאלי של הקורטקס הפרה-פרונטלי עשוי לנבוע מליקוי בעיבוד של 200-400 מילי-שניות לאחר הצגת משוב.

 

השילוב של מודלים ממוחשבים להערכת התנהגות ומודלי הדמיה של מערכת העצבים סייע בזיהוי ליקויים בתהליכי קבלת החלטות ולמידה במתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, על-רקע הפרעה בעיבוד מסלולי RPE בחלק המדיאלי של הקורטקס הפרה-פרונטלי. ממצאים אלו מסייעים בהבנה טובה יותר של המנגנונים העומדים בבסיס ADHD ועשויים לסייע בפיתוח גישות טיפול חדשות.

 

JAMA Psychiatry. Published online August 20, 2014

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני