Autism

גישת תרגולים חוזרים להדרכת חולים עם הפרעות מספקטרום של אוטיזם עשויה לפגוע בתהליך הלמידה (Nature Neurosci)

תרגולים חוזרים, המשמשים באופן נרחב בהדרכת אוטיזם, עשויים לפגוע בתהליך הלמידה עקב עידוד חוסר גמישות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מישראל, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת Nature Neuroscience, עשויות להוביל לרעידת אדמה בתחום.

הילה הריס, סטודנטית לתואר שלישי בתחום חקר המוח במכון וייצמן למדע ברחובות מסבירה כי מהנתונים עולה כי תרגולים חוזרים, טכניקה המשמשת באופן נרחב להדרכת חולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, עשויה לעודד חוסר גמישות ולמעשה הפחתת החזרות עשויה לשפר בתהליך הלמידה של חולים אלו.

באמצעות פרוטוקול לימוד מבוסס-מחשב, החוקרים אימנו קבוצה של חולים בעלי יכולת תפקודית גבוהה, עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם וקבוצת ביקורת של משתתפים בריאים. המשתתפים התבקשו לזהות שלושה קוים אלכסוניים סביבם קווי אורך במהלך שמונה תרגילים, תוך ניטור המהירות והדיוק.

במהלך ארבעת הימים הראשונים, הקווים נותרו באותו מיקום על המסך. לאחר מכן בין היום החמישי והשמיני, הם הוזזו למיקום שונה. במהלך ארבעת הימים הראשונים (שלב למידה חוזרנית), מהירות ודיוק הלמידה היו דומים בשתי הקבוצות. בימים 5-8, לאחר שינוי מיקום הקווים, בקבוצת הביקור חל מעבר חלק ללמידת המיקום החדש והתפקוד המשיך להשתפר. אך בקבוצת החולים התוצאות היו הרבה יותר שונות. בין היום החמישי לשמיני, כאשר מיקום הקווים נותר ללא שינוי, המשתתפים לא הצליחו במבחן ולא חל שיפור בביצועים. הם גם לא הצליחו ללמוד את המיקום השני והתקשו בלמידת מיקום הקו הראשון, עדות לכך שהמוטיב החוזרני הפריע לתהליך הלמידה שלהם.

החוקרים כותבים כי תהליך הלמידה היה מקובע ולא-גמיש, מאחר ולמידת המיקום הראשון השפיעה לרעה על יכולתם ללמוד את מיקום הקו השני.

בניסויים נוספים החוקרים בחנו את סוגיית ספציפיות-יתר בלמידה עם חזרות בחולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ע”י הפחתת החזרות במהלך הלמידה. בניסויים אלו נכללו קבוצות חדשות של מבוגרים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ומשתתפי ביקורת, שהשלימו אותו ניסוי, אך במקרה זה במהלך ארבעת הימים הראשונים, החוקרים הכניסו באקראי מסכי דמה שלא הציגו כלל קווים אלכסוניים. במקרה זה, כאשר מיקום הקווים השתנה ביום החמישי, בקבוצת החולים המשתתפים למדו בצורה יעילה את המיקום החדש. הפחתת חזרות הגירוי ביטלה את מרכיב ספציפיות-יתר.

המסקנה של החוקרים הייתה כי הפסקה בחזרות מאפשרת למערכת הראיה לנוח לסירוגין ולחולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם ללמוד בצורה יעילה יותר.

Nature Neurosci. Published online October 5, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה