חדשות

עמידה מפחיתה את הסיכון לסוכרת במבוגרים בסיכון (Journal of Science and Medicine in Sport)

30/09/2021

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Science and Medicine in Sport הראה כי מבוגרים הסובלים מעודף משקל או מהשמנת יתר, בעלי אורח חיים יושבני, ותסמונת מטבולית שבילו יותר זמן בעמידה היו בעלי רגישות גבוהה יותר לאינסולין - ללא תלות בכושר, ברמות השומן ובזמן הישיבה או הפעילות גופנית במהלך היום. הממצאים מצביעים על כך ש"עמידה זמן רב יותר עשויה להועיל במיוחד לאנשים שאינם פעילים מבחינה גופנית ונמצאים בסיכון מוגבר לסוכרת סוג 2 ומחלות לב", אמר המחבר הראשי של המחקר.

בהתבסס על ממצאי המחקר, "אין לשנות את המסר לבריאות הציבור של 'לזוז יותר' ל'לעמוד יותר', כי סביר להניח כי יתרונות בריאותיים גדולים יותר יושגו עם הגדלת נפח ועוצמת הפעילות הגופנית", הדגיש מחבר המחקר. "עם זאת, עבור מי שיושב, שאינו עומד בהמלצות הקיימות לפעילות גופנית, ויש לו סיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2 ומחלות לב, הגדלת זמן העמידה עשויה להוות היבט נוסף שיעול לסייע במניעת מחלות כרוניות. יתר על כן, החלפת חלק מזמן הישיבה היומיומי בעמידה עשויה להיות מטרה הניתנת להשגה בקלות רבה יותר מאשר הגברת הפעילות הגופנית", ציין מחבר המחקר. ניתן לעשות זאת, "למשל, על ידי שימוש בשולחנות ישיבה בעבודה ועמידה תוך כדי שיחה בטלפון או המתנה לאוטובוס בתחנת האוטובוס".

עם זאת, מדובר באוכלוסיית מחקר קטנה יחסית, הודה מחבר המחקר, ו"על סמך המחקר שלנו איננו יכולים לבצע פרשנויות של סיבתיות או מה יכולה להיות התבנית האופטימלית או אורך תקופות העמידה המומלצות". דרוש מחקר נוסף על מנת "לסייע בפיתוח התערבויות, מדיניות והנחיות למניעת סוכרת מסוג 2 באוכלוסיות בסיכון גבוה", אמר מחבר המחקר. המחקר כלל 64 משתתפים שלבשו מדי תאוצה כשהם ערים (לא כולל פעמים בהם הם נחשפו למים, כגון מקלחת או שחייה) מדי יום במשך 4 ימים. בממוצע, הם לבשו את מד התאוצה במשך 14.5 שעות ביום, ובממוצע, כל יום הם בילו 10 שעות בישיבה, 2.7 שעות בביצוע פעילויות גופניות (בדרך כלל עבודות בית קלות או הליכה) ו-1.8 שעות בעמידה.

לכתבה ב-Medscape

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני