חדשות

טיפול תרופתי ל-ADHD עשוי להפחית את הסיכון לאובדנות בילדים (JAMA Network Open)

06/06/2021

 

טיפול בתרופות המיועדות להפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder) מלווה בסיכון נמוך יותר לאובדנות בילדים עם תסמיני החצנה של ההפרעה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

 

החוקרים בחנו נתונים ממחקר Adolescent Brain Cognitive Development Study לאורך שנה אחת, במטרה לקבוע את ההשפעה של טיפול בתרופות ל-ADHD על הקשר בין תסמיני החצנה בילדים ובין דיווחי אובדנות.

 

מדגם המחקר כלל בתחילת הדרך 11,878 ילדים, מבין אלו, 1,060 ילדים קיבלו טיפול בתרופות המיועדות לטיפול ב-ADHD ו-1,040 דיווחו על מחשבות או תחושות אובדניות בהווה או בעבר. מהנתונים עולה כי דיווחים על התנהגות אובדנית היו נפוצים יותר בבנים לעומת בנות (58.0% לעומת 42.0%, בהתאמה).

 

החוקרים מדווחים כי השימוש בתרופות לטיפול ב-ADHD לווה בירידה בהתנהגות אובדנית בילדים בגילאי 9 עד 11 שנים עם תסמיני החצנה חמורים יותר, כולל היפראקטיביות, הפרעת התנגדות והפרעות התנהגות אחרות (p=0.004).

 

הממצאים הצביעו על קשר משמעותי בין תסמיני החצנה ובין שיעורי אובדנות בקרב ילדים שלא נטלו תרופות כנגד ADHD (יחס סיכויים של 1.42 לכל שינוי של סטיית תקן אחת, p<0.001). עם זאת, לא תועד קשר משמעותי בין תסמיני החצנה ובין שיעורי אובדנות בקרב ילדים שנטלו את הטיפול התרופתי להקלה על התסמינים (יחס סיכויים של 1.15, p=0.010).

 

מניתוח מתוקן של הנתונים עלה כי הן טיפול בתרופות כנגד ADHD (יחס סיכויים של 1.32, P=0.01) והן תסמיני החצנה (יחס סיכויים של 1.34, p<0.001) נקשרו עם סיכון מוגבר לאובדנות.

 

מהמחקר לאחר שנה אחת עלה כי בילדים עם תסמיני החצנה ניכרים שקיבלו טיפול בתרופות ל-ADHD בתחילת המחקר תועד סיכוי נמוך יותר להתנהגות אובדנית. בילדים שלא קיבלו טיפול תרופתי בתחילת המחקר, החוקרים מצאו קשר בין תסמיני החצנה ניכרים ובין עליה בסיכוי לדווח על תחושות אובדניות (יחס סיכויים של 1.33, p<0.001). קשרים אלו תועדו באופן דומה בבנים ובבנות.

 

ממצאי המחקר מספקים מטרה ברת השגה לאופטימיזציה של גישות מניעה והתערבות בילדים בבתי ספר יסודי עם בעיות החצנה.

 

JAMA Network Open 2021

 

לידיעה ב-MedPage Today

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני