האם שביעות הרצון מביקור טלרפואה (טלפון או וידאו) בקרב מטופלים עם מחלות ראומטיות שוות ערך (noninferior) לזו של ביקור פרונטלי?

מחקר אקראי, מבוקר וחד־סמוי זה נערך בשני מרכזים רפואיים בארה"ב; אוניברסיטת אלבמה (UAB) ואוניברסיטת קליפורניה סן פרנסיסקו (UCSF)

במסגרת המחקר, 651 מטופלים הוגרלו אקראית לביקור טלרפואי (n=328) או ביקור פרונטלי (n=323), כאשר התוצאה המרכזית שנמדדה הייתה שיעור שביעות רצון גבוהה (ציון 9 או 10 מתוך 10 בסולם של 0–10). ניתוח הנתונים בוצע בגישת "intent-to-treat" וכן בניתוח "per protocol".
הממצאים העיקריים:
• שיעור שביעות הרצון מהביקור היה 90.1% בקבוצת הפרונטלי, לעומת 77.0% בקבוצת הטלרפואה. ההפרש של 13.1% חרג מהמִרווח של 10% שנקבע מראש, ולכן לא התקיים תנאי של אי-נחיתות.
• שיעור גבוה יותר של מטופלים שביקרו פרונטלית העדיפו ביקור זהה בעתיד (55.6% לעומת 19.1% בטלרפואה).
• גברים דיווחו על שביעות רצון זהה בשתי הקבוצות (90%), בעוד שנשים העדיפו משמעותית ביקור פרונטלי (90.2% לעומת 74.7%).
• ניטור לרעילות של תרופות מדכאות חיסון (כגון בדיקות תפקודי כבד) היה גבוה יותר בביקור פרונטלי (92.1%) לעומת טלרפואה (66.3%).
מסקנות החוקרים:
על אף ששביעות הרצון מהטלרפואה הייתה גבוהה באופן מוחלט, היא לא הייתה שוות ערך לזו של ביקור פרונטלי לפי הקריטריונים שנקבעו. בנוסף, ההעדפה לביקור פרונטלי והפער בניטור הרפואי מצביעים על כך שטלרפואה אינה תחליף מלא לביקור פיזי, במיוחד כאשר יש צורך בבדיקות מעקב קריטיות.

למאמר

*ד"ר שחף שיבר, ראומטולוגית בכירה, בית חולים בלינסון.

Satisfaction with telemedicine versus in-person visits in rheumatology: a noninferiority randomised controlled trial
Annals of the Rheumatic Diseases
DOI: 10.1016/j.ard.2025.03.003

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה