חדשות

מש''הב: סקר חווית המטופל מצביע על שיפור בשביעות רצון המטופלים. פרופ' אליס יו''ר איגוד הפנימאים: מניפולציה של עובדות ומספרים שאינם יכולים להסתיר את המצוקה האמיתית

12/02/2019

 

משרד הבריאות קיים בקיץ 2018 את הסקר הלאומי השלישי לבחינת חווית המטופל במחלקות אשפוז בבתי החולים הכלליים.  

הסקר הינו חלק מתוכנית סקרי חווית מטופל לאומיים שעורך המשרד בשנים האחרונות.

אוכלוסיית הסקר כללה מטופלים מעל גיל 18 שהיו מאושפזים לפחות שני לילות. נסקרו כל מחלקות בית החולים למעט מלר"ד, מרפאות ואשפוז יום, טיפול נמרץ, מחלקות שיקום, פסיכיאטריה, נשים, יולדות וילדים. הראיון בוצע עם המטופל עצמו. 

הראיון בוצע בשפה המועדפת על המטופל (עברית, רוסית, ערבית או 
אנגלית). רואיינו כ-11,000 מטופלים ב-26 בתי חולים. אחוז ההיענות עמד על 50%.

סגן שר הבריאות, הרב יעקב ליצמן: "הצוותים הרפואיים בבתי החולים הם ליבת העשייה שלנו במשרד הבריאות לטובת ציבור החולים. למרות התמודדות מערכת הבריאות עם העומסים אנו מזהים עליה שיפור בשביעות רצון המטופלים. זאת כתוצאה מקידום בשנים האחרונות של נושא 'המטופל במרכז לטובת אזרחי מדינת ישראל'. 

נתוני השיפור משקפים את המסירות והעבודה המאומצת שמבוצעת בבתי החולים לקידום הנושא ואת המחויבות של הצוותים הרפואיים למען המטופלים ואני משבח אותם על כך.”

מנכ"ל משרד, מר משה בר סימן טוב, הוסיף: השיפור המשמעותי בתוצאות סקר חווית המטופל ממחיש את הפעילות המשמעותית המבוצעת על ידי בתי החולים להטמעת תפיסת המטופל במרכז, אותה מרגישים מאות אלפי מטופלים. אנו גאים בצוותים המטפלים בבתי החולים בכל רחבי הארץ שמבינים את מטרות העל של המערכת ועושים הכל על מנת להשתפר. המערכת בסופו של דבר בנויה על ההון האנושי המופלא שמרכיב אותה ואנחנו מחויבים לתת כמה שיותר לאותו הון אנושי על מנת לשפר את הטיפול הציבורי. "

ד״ר ורד עזרא, ראש חטיבת רפואה במשרד הבריאות מסרה: "משרד הבריאות עובד באופן שוטף עם השטח על מנת לשפר את השירות הרפואי והאישי הניתן במערך האשפוז ובפנימיות בפרט. אני יודעים היום שחלק משמעותי מטיפול רפואי טוב, זה חווית מטופל טובה. אנו שמחים לראות שהשטח פועל בהתאם וכי למרות העליה בעומסים, חל שיפור משמעותי בנושא, ובפרט באשפוז במסדרונות."

איילת גרינבאום אריזון, ראש אגף השירות, משרד הבריאות: בשנים האחרונות משרד הבריאות מקדם את שיפור חווית המטופל בשיתוף פעולה יוצא דופן עם בתי החולים וקופות החולים. אני מודה להנהלות בתי החולים והצוותים המטפלים על הפעילות המשמעותית שמבוצעת לשיפור חווית המטופל, על שיתוף הפעולה המלא ושמחה שאזרחי המדינה מרגישים את השיפור. אני מודה לסגן השר, הרב יעקב ליצמן ולמנכ"ל המשרד.״

לסקר המלא

בתגובה לממצאי הסקר ולהודעות משרד הבריאות, פרסם פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית את ההודעה הבאה:

"צר לנו מאוד על המניפולציה של העובדות והמספרים בסקר הנוכחי של חווית המטופל ובסקרים אחרים, שהתפרסמו לאחרונה, וסביר שעוד יתפרסמו בעתיד הקרוב. כולם בכדי להמעיט בעיני הציבור את עוצמת המשבר. ככלל, אין שום בעיה לבנות מדדים מתמטיים וגרפים סטטיסטיים, שיצביעו על מגמות חיוביות ועל תוצאות טובות. עם זאת, די להיות אזרחי המדינה הזו כדי להבין שהמצוקה בשטח אמיתית.

אנחנו הרופאים, שנמצאים בשטח ובקשר יומיומי עם החולים שלנו במחלקות הפנימיות, מתקשים לתת מענה רפואי מיטבי, לנוכח לחץ כבד ועומס, ועל רקע  חובת קיצור משכי האשפוז לשם פינוי מיטות לחולים חדשים. מעבר לכך, אנו גם מתקשים לתת הסבר ותשובות לחולים שבמסדרונות.

זה לא פשוט לדחוס עוד מיטות בחדרים, זה לא פשוט להשכיב חולים במסדרונות. זה בכלל נס, שחווית המטופלים שלנו סבירה.

אני סבור שעובדה זו מצביעה בעיקר כמה מסור כוח האדם הרפואי במחלקות הפנימיות, רופאים, אחיות, צוות פארא רפואי, שרואים בטיפול בחולים שליחות ודרך חיים"

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני
<