חדשות

טיפול המבוסס על משחק וידאו עשוי לשפר את הקשב בילדים עם ADHD (מתוך Lancet Digital Health)

26/02/2020

 

הקפדה על התערבות הדומה למשחק וידאו במשך 25 דקות ביום הובילה לשיפור תסמינים במתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (Attention Deficit-Hyperactivity Disorder, או ADHD), כך עולה מתוצאות מחקר אקראי ומבוקר חדש, שפורסמו בכתב העת Lancet Digital Health.

 

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן מספר חלופות לטיפול מסורתי במקרים של ADHD, כולל טיפולים דיגיטאליים חדשים עשויים להקל על החסרים הקוגניטיביים הקשורים עם הפרעת הקשב ועשויים להתגבר על מגבלות של הטיפולים הסטנדרטיים. AKL-T01 הינו התערבות דיגיטאלית המיועדת לשפר קשב ובקרה קוגניטיבית באמצעות ממשק דמוי משחק וידאו. במחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון אם AKL-T01 הוביל לשיפור יכולת הקשב בילדים עם ADHD.

 

המחקר כלל 348 ילדים עם מדדי ADHD-RS-IV (ADHD Rating Scale-IV) של 28 נקודות ומעלה, מדדי TOVA-API (Test of Variables of Attention -  Attention Performance Index) של 1.8- ומטה, ומדדי IQ של 80 ומעלה. המשתתפים חולקו באקראי להתערבות ממוקדת-קשב או משחק התאמת-מילה. לאחר 10 דקות אימון באחד מ-20 מרכזי המחקר, המשתתפים השלימו את יתר ההתערבות בביתם, עם השלמת חמישה תרגילים ביום (סך כולל של 25 דקות), חמישה ימים בשבוע.

 

גיל המשתתפים בשתי הקבוצות עמד בממוצע על 9.5 שנים, עם מדד Clinical Global Impressions-Severity Scores של כ-4.5 נקודות בממוצע, בתחילת הדרך, מדדי ADHD-RS-IV של כ-38 נקודות ומדד Impairment Rating Scale Score של כ-5.0- נקודות.

 

מניתוח הנתונים עלה כי בקרב מתבגרים עם היסטוריה לאחרונה של התערבות תרופתית תועד שיפור גדול יותר משמעותית בתסמינים בקבוצת ההתערבות, אשר עשוי לנבוע מגורמים ביולוגים הקשורים עם התערבות תרופתית לאחרונה, או גורמים פסיכולוגיים דוגמת תשומת לב רבה יותר של ההורים לשינוי בתסמינים בילדים שטופלו לאחרונה בתרופות.

 

מניתוח פוסט-הוק של מגוון מרכיבי TOVA עלה כי ההתערבות הובילה לכך ששיעור גדול יותר משמעותית של מטופלים הדגימו תוצאות תקינות בלפחות מדד אחד (36% לעומת 21%, p=0.0027). מדדי Impairment Rating Scale היו גם כן גבוהים יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת (48% לעומת 37%, p=0.49).

 

לסיום, חלק קטן מהמשתתפים בקבוצת ההתערבות ובקבוצת הביקורת דיווח על אירועים חריגים לאורך תקופת המחקר (7% ו-2%, בהתאמה), כאשר האירועים הנפוצים כללו תסכול (3%) וכאבי ראש (2%).

 

החוקרים כותבים כי למרות שדרושים מחקרים נוספים להערכת התערבות דיגיטאלית זו, המחקר מספק עדויות לפיהן התערבות זו עשויה לסייע בשיפור הפרעות קשב בילדים עם ADHD.

 

Lancet Digital Health 2020

 

לידיעה ב-MedPage Today

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני