עשרת המאמרים המובילים בגסטרואנטרולוגיה במהלך שנת 2019 (מתוך אתר מדסקייפ)

במהלך שנת 2019 חלה התקדמות ניכרת בתחום רפואת מחלות דרכי עיכול, עם פיתוח טכנולוגיות חדשות, טכניקות אבחנתיות מתקדמות והבנה טובה יותר של חלק מהמחלות הנפוצות. בכתבה שפורסמה באתר מדסקייפ הובאו עשרת המאמרים המובילים בתחום שפורסמו בשנת 2019.

תוצאות כריתה כירורגית של פוליפים שפירים במעי הגס

סקירה שיטתית להערכת הסרה ניתוחית של פוליפים שפירים במעי הגס בחנה נתונים מ-26 מחקרים רלבנטיים והדגימה שיעור סיבוכים לאחר חודש אחד של 24% ושיעורי תמותה של 0.7%, עם שיעורי דלף מההשקה נעו בין 0.3% ועד 87%. ממצאים אלו העידו על השיעור המשמעותי של סיבוכים בתר-ניתוחיים על-רקע הניתוח.

טיפול ב-Vedolizumab לעומת Adalimumab בחולים עם קוליטיס כיבית בדרגה בינונית-עד-מתונה

למרות הזמינות של תכשירים ביולוגיים שונים לטיפול במחלת מעי דלקתית, אין מחקרים להשוואה ישירה בין התרופות השונות. מחקר זה נערך ב-34 מדינות והינו המחקר האקראי, כפל-סמיות הראשון להשוואת Vedolizumab עם Adalimumab. הממצאים לאחר שנה אחת הצביעו על שיעורי הפוגה קלינית גבוהים ב-9% עם Vedolizumab. מחקר נפרד מצא כי טיפול אחזקה בפורמולה תת-עורית של Vedolizumab היה יעיל כמו מתן תוך-ורידי.

הטיפול בזיהומי HCV בשנת 2019

הזמינות של תרופות אנטי-ויראליות בעלות פעילות ישירה הובילה לשינוי אופן הטיפול בזיהומי HCV (Hepatitis C Virus). הסקירה סייעה לרופאים להבין את היעילות של הטיפולים החדשים ולקחת בחשבון את מאפייני החולים במטרה לבחור את אפשרות הטיפול הטובה ביותר.

ההשפעה של הרחבה פניאומאטית לעומת POEM לטיפול באכלזיה

פרוצדורת POEM (Peroral Endoscopic Myotomy) הפכה לאפשרות טיפול ויאבילית בחולים עם אכלזיה. למרות שהטיפול המומלץ באופן מסורתי כלל מיוטומיה ניתוחית או הרחבה פניאומאטית אנדוסקופית, לא נערכו השוואות ישירות מול POEM.

מחקר רב-מרכזי, אקראי ומבוקר תמך בשימוש ב-POEM כאפשרות טיפול יעילה ובטוחה לאכלזיה. למרות מגבלות מתודולוגיות של המחקר, נראה כי גישה זו מלווה בתוצאות טובות יותר מהרחבה פניאומאטית לשיפור התסמינים.

סיכון לדימום לאחר הסרת פוליפים עם המשך טיפול בקלופידוגרל

מחקר זה הדגים את הבטיחות של הסרת פוליפים ללא הפסקת טיפול בקלופידוגרל, לאחר שלא הודגמו הבדלים בשיעור הדימומים בין חולים שחולקו באקראי להמשך טיפול בקלופידוגרל עד בוקר ההתערבות או לאלו בקבוצת הפלסבו. העדויות בספרות תמכו בבטיחות טיפול בנוגדי-קרישה פומיים ישירים ונוגדי-טסיות, לאחר שלא הודגם סיכון מוגבר לדימומים עם המשך הטיפול התרופתי בחולים מתאימים.

טיפול ב-Prucalopride לגסטרופרזיס

הטיפול ב- Prucalopride, אגוניסט לקולטן ל-5-Hydroxytryptamine נבחן היטב הודות להשפעה הפרוקינטית שלנו, בפרט במערכת העיכול התחתונה. מחקר זה בחן 34 חולים עם גסטרופרזיס והטיפול ב- Prucalopride הוביל לשיפור משמעותי בתסמינים, לצד שיפור התרוקנות קיבה.

הסיכון לחשיפה של הרופא לחיידקים בעת אנדוסקופיה

המחקר בחן את הקולונוזיציה של חיידקים על מגני פנים בהם השתמשו רופאים המבצעים פרוצדורות אנדוסקופיות והן תלויים על קיר במרחק קצר מהמטופל. באופן מטריד, קונטמינציה דפיניטיבית של הפנים תועדה ב-56 לכל 100 חצאי-ימים של אנדוסקופיה, למרות שהרופאים זיהו זאת רק במקרים נדירים. מטריד יותר היה לגלות קונטמינציה משמעותית על מגני הפנים על הקיר, אשר לא באו במגע ישיר עם נתז.

מדדי איכות לטיפול בדלקת לבלב חדה

צוות משימה מטעם ה-American College of Gastroenterology פיתח 40 מדדי איכות לטיפול בחולים עם חשד או הוכחה לדלקת לבלב חדה. הם הציעו מדדי איכות למספר תחומים רלבנטיים, כולל הערכה ראשונית, ריבוד סיכון וטיפול בסיבוכים מוקדמים.

אוגמנטציה מגנטית של הסוגר עדיפה על מעכבי תעלות מימן לרגורגיטציה

השימוש בהתקן MSA (Magnetic Sphincter Augmentation), הכולל הנחת חרוזי טיטניום בחלק התחתון של הוושט, זוהה כחלופה יעילה לפונדופליקציה ניתוחית. במחקר זה נערכה השוואה בין MSA ובין מעכבי תעלות מימן בחולים עם רגורגיטציה בדרגה בינונית-עד-חמורה למרות טיפול פעם ביום במעכבי תעלות מימן. השימוש ב-MSA הדגים שיפור משמעותי ברגורגריטציה, דיספגיה ואיכות החיים של החולים, בהשוואה למעכבי תעלות מימן.

בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום ללא-תסמינים במבוגרים בסיכון ממוצע

במסמך מטעם ה-American College of Physicians הוצעו מספר עדכונים בנוגע לבדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום. בדיקת דם סמוי בצואה או בדיקה אימונו-היסטוכימית של הצואה מומלצות כעת לביצוע כל שנתיים. המלצה זו עומדת בניגוד להמלצות ה-US Multi-Society Task Force on Colorectal Cancer, התומכות בבדיקה אימונו-היסטוכימית של הצואה על-פני בדיקת דם סמוי בצואה ובביצוע הבדיקה כל שנה, לאור הסגוליות העדיפה. בדיקת CT Colonography גם אינה מומלצת בהצהרה זו.

מתוך אתר מדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה