Diabetes

בדיקת MRI עשויה לנבא סוכרת הריונית בשלב מוקדם של ההיריון (J Clin Endocrinol Metab)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בדיקת MRI להערכת נפח שליה, זילוח ושומן ויסראלי במהלך היריון מוקדם עשויה לסייע בחיזוי התפתחות סוכרת הריונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לסוכרת הריונית השפעות שליליות ארוכות טווח על המצב הבריאותי של האם והעובר. החשיבות של בדיקת MRI בשלב מוקדם של ההיריון לחיזוי סוכרת הריונית לא נבחנה היטב וכעת הם ביקשו לבחון את החשיבות של בדיקת MRI בשלב מוקדם של ההיריון להערכת זילוח ונפח השליה ופיזור שומן אימהי לחיזוי סוכרת הריונית.

החוקרים גייסו כ-200 נשים הרות בטרימסטר הראשון שהיו במעקב לאורך ההיריון ועד הלידה. שתי בדיקות MRI להערכת השליה הושלמו בשבועות 14-16 ובשבועות 19-24 להיריון. נפח השליה וזרימת דם חושבו מאזור ספציפי בשליה; פיזור שומן אימהי נקבע ע”י יחס SFAR (או Subcutaneous Fat Area Ratio) ו-VFAR (Visceral Fat Area Ratio).

מדגם המחקר כלל 186 משתתפות, מהן 21 (11.3%) אובחנו עם סוכרת הריונית.

מהנתונים עלה כי בשתי נקודות הזמן, מדד VFAR היה גבוה יותר בנשים שפיתחו סוכרת הריונית, בהשוואה לביקורות ללא סוכרת הריונית. נפח השליה היה גדול יותר בנשים עם סוכרת הריונית, בהשוואה לביקורות ללא סוכרת הריונית בבדיקת ההדמיה שנערכה בשבועות 19-24 להיריון (p=0.01).

שילוב מדדי VFAR, זילוח ונפח השליה שיפר את השטח מתחת לעקומת ל-0.83 כאשר בדיקת ההדמיה בוצעה בשבועות 14-16 להיריון (ערך מנבא חיובי של 0.77, ערך מנבא שלילי של 0.83) ובשבועות 19-24 להיריון (ערך מנבא חיובי של 0.73, ערך מנבא שלילי של 0.86).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת MRI בהיריון מוקדם עשויה לסייע בחיזוי הסיכון להתפתחות סוכרת הריונית.

 

J Clin Endocrinol Metab, Feb 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה