כללי

שימוש בטלפון סלולארי לתקופה של עד שני עשורים אינו מעלה את הסיכון לחלות בסרטן (מתוך J Natl Cancer Inst)

הפחד, ששדות אלקטרו מגנטיים הנוצרים על ידי טלפונים סלולאריים יכולים לגרום לסרטן, יכול להתפוגג, כך עולה ממחקר של יותר מ-400,000 תושבים של דנמרק, שהשתמשו בטלפונים סלולאריים עד לתקופה של 21 שנה.

החוקרים פרסמו לראשונה ב-2001, שהשכיחות של סרטן לא עלתה בקרב תושבים, שהשתמשו בטלפונים סלולאריים עד לשנת 1996. הדו”ח הנוכחי ממשיך את המעקב של אותו קוהורט אשר כולל רישומים של מנויי טלפונים סלולאריים פרטיים במהלך תקופה של החל מ-1982 ועד ל-1995              (n=420,095). מספרי הזיהוי האישיים של משתתפים אלה קושרו לקבצים של רישום הסרטן הדני על מנת לברר התרחשות של מקרי סרטן עד 2002.

על פי הדו”ח, שפורסם במהדורת דצמבר של National Cancer Institute, הזמן הממוצע מהמנוי הסלולארי הראשון היה 8.5 שנים. בקרב הגברים, ל-14.9% היו טלפונים סלולאריים לתקופה של 10 עד 21 שנים. אותו דבר היה נכון גם עבור 5.5% מהנשים.

במהלך המעקב, 14,249 מקרי סרטן אובחנו בקוהורט בהשוואה ל-15,001 מקרים, שהיו צפויים בהתבסס על האוכלוסייה הכללית (יחס שכיחות סטנדרטי =0.95). בנוסף, לא היה סיכון מוגבר ללויקמיה או לגידולים של המוח ושל מערכת העצבים, בלוטת רוק או עיניים.

החוקרים גם העריכו תתי סוגים של גידולי מוח אינדיבידואליים גליומה, מנינגיומה ושל מעטפת עצב קרניאלי, ושוב לא נצפתה עלייה בשכיחות של תתי הסוגים של הגידולים. יתרה מכך, לא הייתה עלייה בסבירות לגליומות הקורות באונות טמפורליות ופריאטליות, שהן הכי קרובות לאנטנה של הטלפון הסלולארי.

הערכה, שהייתה מוגבלת רק לבני אדם, שהשתמשו בטלפונים סלולאריים למשך תקופה של לפחות 10 שנים, גם לא חשפה עדות לעלייה בשכיחות של סרטן.

לסיכום, זה מרגיע שהממצאים מהמחקר עקביים עם רוב מחקרי המקרה-ביקורת הנערכים בעולם, למרות שנעשה שימוש בגישות שונות להערכת חשיפה.

הערת מערכת: ובכל זאת למרות הממצאים המרשימים…נדמה לנו שעדיין יהיה זה נכון להמליץ שלא לשוחח זמן רב מידי בסלולארי צמוד לאוזן שלפחות מותיר לעיתים רבות תחושה לא טובה של “בישול מח..”

J Natl Cancer Inst 2006;98:1707-1713

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה