Bacterial infections

תוצאות מבטיחות לגישות טיפול חדשות המכוונות למיקרוביום למניעת מחלות לב וכלי דם (J Am Coll Cardiol)

במאמר שפורסם במהלך חודש אפריל בכתב העת Journal of the American College of Cardiology סוקרים מומחים את הנתונים העדכניים וכותבים כי אלו מספקים הזדמנות מצוינת לפיתוח גישות טיפול חדשות המכוונות למיקרוביום של מערכת העיכול למניעה וטיפול במחלות לב וכלי דם.

בעוד שמחקרים קודמים התמקדו באופן בו אורגניזמים ספציפיים מעורבים במחלות, כעת מתחילים להבין כי החשיבות הרבה יותר היא למאזן של המערכת בגוף, אשר יוצר את הסביבה המגנה או מעודדת מחלות לב וכלי דם מסוימות. לאור זאת, גישה הוליסטית יותר התפתחה ומבוססת על האופן בו חיידקי המעי יכולים לייצר מטבוליטים מחומרי תזונה וכיצד אלו עשויים להשפיע על איברים שונים בגוף האדם.

עד כה, מחקרים להערכת ההשפעות של דיאטות שונות על המיקרוביום הצביעו על תוצאות סותרות. אין ספק כי דפוסי התזונה מהווים את החשיפה הסביבתית הגדולה ביותר לחיידקי המעי ולכן שינוי התזונה עשוי לשחק תפקיד מסוים בעיצוב מחדש של המיקרוביום והמצב הבריאותי בכללותו. עם זאת, עיקרון סיווג מוצרי מזון או דיאטות כטובות או רעות מבחינה בריאותית הוא מיושן במידה מסוימת, שכן תלוי ברובו באופן בו מעכלים את חומרי התזונה והאינטראקציה שלהם עם חיידקי המעי.

בנבדקים שונים ייתכנו הבדלים גדולים מאוד בהרכב החיידקים במעי, ולכן אותם מוצרי מזון עשויים להיות בעלות השפעות קצרות-טווח או ארוכות-טווח באנשים שונים. הדבר מורכב עוד יותר לאור העובדה שלכל אדם תגובה פיזיולוגית ייחודית לחומרי תזונה ומטבוליטים, אשר אינה תלויה במיקרוביום.

המומחים מאמינים כי זהו ההסבר האפשרי לכך שמחקרים רבים דיווחו על תוצאות סותרות הם לא לקחו בחשבון את השונות בין בני אדם התלויה בתפקוד החיידקים במעי. גישות מבטיחות יותר יכלול התערבות תזונתית מותאמת אישית, מתן פרוביוטי או פרביוטי, או מעכבים של המיקרוביום המכוונים למסלולים שיזהו, דוגמת מסלול ייצור TMAO (Trimethylamine N-Oxide).

בסקירה כותבים המומחים כי תכשירים המכוונים כנגד מסלול TMAO עשויים להיות בעלות השפעות תרפואיטיות רבות, כולל הפחתת הידרדרות תפקוד כלייתי, התקדמות אי-ספיקת כליות ואירועים חריגים באוכלוסיות שונות בסיכון גבוה (סוכרת מסוג 2, מחלת כליות כרונית ואי-ספיקת לב). עם זאת, דרושים מחקרים נוספים לאישור גישת הטיפול החדשה.

עוד מציינים הכותבים כי דרושים נתונים נוספים בכדי לקבוע אם המלצות תזונתיות לעידוד בריאות קרדיווסקולארית עשויות להשפיע לטובה על מיקרוביום בכללותו, או מסלול TMAO באופן ספציפי.

הכותבים מדווחים כי מעכב TMA Lyase, 3,3-dimethyl-1-butanol, הוכח כתכשיר העשוי להפחית ייצור TMA/TMAO, ללא פגיעה ביכולת ההישרדות של תא המיקרוביום ולווה בהפחתת נטל טרשת עורקים, הפחתת ייצור תאי קצף מקרופאגים והפחתת התקדמות מחלה כלייתית-לבבית.

זיהוי בעתיד של מטבוליטים המיוצרים ע”י המיקרוביום ובחינת הקשר הסיבתי עם מחלות לבביות ומטבוליות עשוי לספק הזדמנות לפתח טיפולים חדשים לשיפור הבריאות הקרדיווסקולארית.

J Am Coll Cardiol. Published online April 22, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם אכלזיה מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הוושט? (Am J Gastroenterol)

    האם אכלזיה מלווה בסיכון מוגבר לממאירות של הוושט? (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת The American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם אבחנה של אכלזיה סיכון מוגבר לאבחנה של ממאירות של הוושט. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אכלזיה הינה גורם סיכון אפשרי לסרטן הוושט; עם זאת, אין מחקרים להערכת הסיכון לממאירות זו במטופלים עם אכלזיה. מטרתם כעת […]

  • טיפול בתרופות ממשפחת ARB עשוי להאט פיברוזיס בנשים עם היצרות מסתם הוותין (Can J Cardiol)

    טיפול בתרופות ממשפחת ARB עשוי להאט פיברוזיס בנשים עם היצרות מסתם הוותין (Can J Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Canadian Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב נשים עם היצרות מסתם וותין, טיפול בתרופות ממשפחת ARB (או Angiotensin Receptor Blocker) עשוי לסייע בהפחתת פיברוזיס של המסתם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות ממשפחת ARB עשויות להאט את התקדמות היצרות מסתם הוותין הודות להשפעות אנטי-פיברוטיות […]

  • עדויות נוספות תומכות בהתחלת בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 (Am J Gastroenterol)

    עדויות נוספות תומכות בהתחלת בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 (Am J Gastroenterol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology עולה כי במטופלים בגילאי 45-49 שנים בסיכון ממוצע לממאירות מעי גס ורקטום, שיעורי זיהוי אדנומות בבדיקת קולונוסקופיה כבדיקת סקר עומדים על 28%, שיעורים הדומים לאלו המתוארים במבוגרים בגילאי 50-54 שנים. לאור זאת, החוקרים כותבים כי יש מקום להתחלת השלמת בדיקות קולונוסקופיה כסקר לסרטן מעי גס […]

  • אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (J Pediatr)

    אבחנה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מלווה בסיכון מוגבר למחלת מעי דלקתית (J Pediatr)

    הופעה של אטופיק דרמטיטיס בילדות מוקדמת מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של מחלת מעי דלקתית בגיל מבוגר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת The Journal of Pediatrics. עם זאת, ביטויים אטופיים לרוב אינם מלווים בסיכון מוגבר למחלת המעי. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים להערכת הקשר בין אטופיה ובין מחלת מעי דלקתית העלו […]

  • מתן D-Mannose אינו יעיל לטיפול בזיהומים בדרכי השתן (JAMA Intern Med)

    מתן D-Mannose אינו יעיל לטיפול בזיהומים בדרכי השתן (JAMA Intern Med)

    סוכר טבעי (D-Mannose) המשמש לטיפול בזיהומים חוזרים בדרכי השתן לא הפחית את הסיכון לאירועים חוזרים, ביקורים אמבולטוריים, טיפול אנטיביוטי, או תסמינים, בהשוואה לטיפול דמה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Internal Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי D-Mannose מומלץ כחלופה טבעית לאנטיביוטיקה ונמכר כתוסף תזונה; מחקרים קודמים להערכת התועלת של D-Mannose בטיפול […]

  • על איזו פרוביוטיקה לחולי IBS להמליץ?

    על איזו פרוביוטיקה לחולי IBS להמליץ?

    תפקידו של המיקרוביום ב-IBS מבוסס היטב, וחולים נוטלים פרוביוטיקה לעתים קרובות' עם זאת, לא לכל הפרוביוטיקה יש יעילות שווה, אז על איזה מהם מומלץ להמליץ?

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה