Pregnancy

דיאטה ים תיכונית עשויה להגדיל את סיכויי הצלחת טיפולי פוריות (Hum Reprod)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Human Reproduction, עולה כי שינויים תזונתיים והיענות רבה יותר לדיאטה ים תיכונית עשויים לסייע להגדיל את הסיכויים להריון מוצלח ולידת תינוק חי בקרב נשים תחת טיפולי הפריה חוץ גופית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לדיאטה השפעה על הפוריות וחומרי תזונה וקבוצות מזון מסוימים משפיעים באופן משמעותי יותר על הפוריות, אך אין נתונים רבים אודות חשיבות דפוסי תזונה, ובפרט דיאטה ים תיכונית, על תוצאות טיפולי פוריות.

המחקר הפרוספקטיבי כלל 244 נשים לא-שמנות, בגילאי 22-41 שנים (מדד מסת גוף קטן מ-30), שהשלימו מחזור ראשון של הפריה חוץ גופית ביון, בין נובמבר 2013 ועד ספטמבר 2016. המחקר נועד לבחון את ההשפעה של שינויים תזונתיים ואורחות חיים על תוצאות פוריות.

הרכב התזונה נקבע לפי טיפולי הפריה חוץ-גופית באמצעות שאלון תזונה. היענות לדיאטה ים תיכונית (MedDiet) נקבעה על-פי מדד MedDietScore, עם ציונים הנעים בין 0-55, כאשר מדד גבוה יותר מעיד על היענות גבוהה יותר.

החוקרים מדווחים כי לא זוהה קשר בין מדד MedDietScore להערכת ההיענות לדיאטה ים תיכונית ובין תוצאות הביניים (מספר ביציות, שיעורי הפריה ומדדי איכות העוברים) או עם השרשה. עם זאת, בהשוואה לנשים בשליש העליון של מדד MedDietScore (36 נקודות ומעלה, 86 נשים), באלו בשליש התחתון (עד 30 נקודות, 79 נשים) תועדו שיעורים נמוכים יותר משמעותית של הריונות קליניים (29.1% לעומת 50%) ולידות חי (26.6% לעומת 48.8%).

הסיכוי היחסי המתוקן של היריון קליני, בהשוואת נשים בשלישון העליון לעומת התחתון של מדד MedDietScore, עמד על 0.35, והסיכוי ללידת חי עמד על 0.32. קשרים אלו הושפעו מגיל האישה, כאשר בנשים מתחת לגיל 35 זוהתה קורלציה חיובית בין מדד MedDIetScore ובין הריון קליני ולידת חי, אך לא כך היה בנשים בגילאי 35 שנים ומעלה. בקרב נשים מתחת לגיל 35 שנים, עליה של 5 נקודות במדד MedDietScore לוותה בסיכוי גבוה פי 2.7 להריון קליני ולידת חי.

ממצאי המחקר מעידים כי היענות רבה יותר לדיאטה ים תיכונית עשויה לסייע בהגדלת הסיכויים להריון ולידה מוצלחים.

Hum Reprod. 2018;33(3):494-502

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה