Smoking Related Disorders

לקראת הדיון מחר בכנסת קריאה להגבלת מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים (האגודה למלחמה בסרטן)


הודעת דוברות האגודה למלחמה בסרטן

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בראשות ח”כ אלי אלאלוף, תדון מחר (שלישי 27.11.2918) בהטלת מגבלות על ייצור ושיווק סיגריות אלקטרוניות.    

לקראת הדיון, שיגרו איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית, המיזם למיגור העישון, עמותת מדעת והאגודה למלחמה בסרטן, נייר עמדה מקצועי ליו”ר הוועדה בו הם מסבירים מדוע חיוני לאסור בישראל מכירה של סיגריות אלקטרוניות, בטעם או בריח מובחנים כמו פירות, ירקות, שוקולד, קקאו, וניל, ציפורן, קינמון,  אניס, קפה, מנטול, מנטה, קרם ברולה, מרשמלו, פופקורן, שמנת, צמר גפן מתוק, מסטיק ומאכלים או ממתקים מוכרים נוספים.

בנייר העמדה ממליצים אירגוני הבריאות והמאבק בעישון לוועדה, לישר קו עם ה-FDA ועל בסיס מחקרים מדעיים לאסור מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים ומדגישים כי: “מחקרים בינלאומיים הראו כי בני נוער מעדיפים שימוש בסיגריה אלקטרונית בטעמים, ובמיוחד בטעמים מתוקים, כאשר מעל 80% מבני הנוער ציינו כי מוצר העישון הראשון שקנו היה בטעמים (בהשוואה לפחות מ- 55% מקרב המבוגרים). בסקירה מקיפה של מחקרים איכותניים נמצא כי מרבית המשתתפים חשבו כי מוצרים עם טעמים הינם פחות מזיקים בהשוואה למוצרים ללא טעמים, וציינו כי לטעמים תפקיד חשוב בהתחלת השימוש במוצר. על בסיס הספרות המדעית, וניסיוננו המקצועי חיוני לשלב חקיקה שאוסרת מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים בישראל, על מנת למנוע מהדור הצעיר בארץ להתמכר לניקוטין באמצעות הסיגריות האלקטרוניות. מהלך דומה מבצע כיום ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) לנוכח הגידול המדאיג של 78% במספר תלמידי התיכון שדיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות בארצות הברית . אפשר אף למצוא סעיפים דומים ברגולציה באנגליה , בקנדה  ובמדינות נוספות”.

לסיכום כתבו האירגוניים בנייר העמדה לח”כ אלי אלאלוף: “בידי חברי הוועדה בראשותך יש את היכולת להשיג את התכלית הראויה של הצלת חיי אדם והגנה על בריאות הציבור בישראל מפני סיגריות אלקטרוניות באמצעות הוספת איסור טעמים מובחנים ובמיוחד למנוע את התמכרות בני הנוער והצעירים לניקוטין המוביל במקרים רבים לשימוש כפול גם של עישון סיגריות רגילות עם כל הנזק ואבדן שנות חיים הכרוכים בכך”.

להלן נייר העמדה המלא:

לכבוד,  

ח”כ אלי אלאלוף,
יו”ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות
כנסת ישראל

נכבדי,

הנדון: עמדת ארגוני בריאות הציבור בעניין איסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים
בתקנות הרוקחים (תנאים לייצור ולשיווק של סיגריה אלקטרונית, מחסנית וחומר מילוי)

אנו, ארגונים הפועלים לקידום בריאות הציבור ומניעת נזקי העישון בישראל, מברכים את משרד הבריאות ואת הוועדה בראשותך על קידום התקנות בנושא סיגריות אלקטרוניות. אנו תומכים בקביעת תנאים לייצור ושיווק סיגריה אלקטרונית, מחסנית וחומרי מילוי ותומכים בהגבלת כמות הניקוטין, בהתאם לדירקטיבה האירופית. במקביל אנו מבקשים וממליצים שהתקנות המוצעות יכללו את אחד המרכיבים החיוניים ביותר להגנה על ילדים, בני נוער וצעירים – והוא איסור מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים.

כפי שנכתב בדברי ההסבר לתקנות, קיים קונצנזוס מדעי כי סיגריה אלקטרונית היא מוצר ממכר ומזיק לבריאות, ובפרט לבריאותם של ילדים, בני נוער וצעירים.[a] יתר על כן, סיגריה אלקטרונית מהווה סכנה לבריאות הציבור עקב הפוטנציאל לרה-נורמליזציה של השימוש במוצרי עישון, והסיכון להכניס משתמשים חדשים למעגל ההתמכרות והמוות, ולמנוע מנגמלים לחדול מההתמכרות הקטלנית.

מחקרים בינלאומיים הראו כי בני נוער מעדיפים שימוש בסיגריה אלקטרונית בטעמים, ובמיוחד בטעמים מתוקים1,2, כאשר מעל 80% מבני הנוער ציינו כי מוצר העישון הראשון שקנו היה בטעמים (בהשוואה לפחות מ- 55% מקרב המבוגרים).1,3 בסקירה מקיפה של מחקרים איכותניים נמצא כי מרבית המשתתפים חשבו כי מוצרים עם טעמים הינם פחות מזיקים בהשוואה למוצרים ללא טעמים, וציינו כי לטעמים תפקיד חשוב בהתחלת השימוש במוצר.4

על בסיס הספרות המדעית, וניסיוננו המקצועי חיוני לשלב חקיקה שאוסרת מכירת סיגריות אלקטרוניות בטעמים בישראל, על מנת למנוע מהדור הצעיר בארץ להתמכר לניקוטין באמצעות הסיגריות האלקטרוניות. מהלך דומה מבצע כיום ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) לנוכח הגידול המדאיג של 78% במספר תלמידי התיכון שדיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות בארצות הברית[b]. אפשר אף למצוא סעיפים דומים ברגולציה באנגליה[c], בקנדה[d] ובמדינות נוספות.


בהתאם לכך אנו, איגוד רופאי בריאות הציבור, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית, המיזם למיגור העישון, עמותת מדעת והאגודה למלחמה בסרטן, מציעים לקבוע בתקנות את הסעיף הבא: “לא ייצר אדם, לא ייבא, לא יאחסן ולא ישווק סיגריה אלקטרונית, מחסנית או חומר מילוי, בטעם או בריח מובחנים כדוגמת פירות או ירקות כלשהם, שוקולד, קקאו, וניל, ציפורן, קינמון, אניס, קפה, מנטול, מנטה, קרם ברולה, מרשמלו, פופקורן, שמנת, צמר גפן מתוק, מסטיק ומאכלים או ממתקים מוכרים נוספים“.

קידום התקנות חשוב במיוחד לנוכח המצב הנוכחי והמתמשך בישראל ולפיו סיגריות אלקטרוניות משווקות ללא כל מגבלות רגולטוריות, ללא מיסוי נאות, ללא איסור מכירה לילדים מתחת לגיל 18 וללא איסורי פרסום ושיווק. כולנו תקווה כי כנסת ישראל תסיים בהקדם את תהליך החקיקה, כולל הקביעה כי סיגריות אלקטרוניות הן מוצרי עישון ויחולו עליהן האיסורים בהתאם.

לסיכום, בידי חברי הוועדה בראשותך יש את היכולת להשיג את התכלית הראויה של הצלת חיי אדם והגנה על בריאות הציבור בישראל מפני סיגריות אלקטרוניות באמצעות הוספת איסור טעמים מובחנים ובמיוחד למנוע את התמכרות בני הנוער והצעירים לניקוטין המוביל במקרים רבים לשימוש כפול גם של עישון סיגריות רגילות עם כל הנזק ואבדן שנות חיים הכרוכים בכך.

בברכת בריאות,










איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, ההסתדרות הרפואית בישראל


החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל, ההסתדרות הרפואית בישראל


המיזם
למיגור העישון


עמותת מדעת למען בריאות מושכלת


האגודה
למלחמה בסרטן

העתקים:

חברי וחברות הכנסת החברים בוועדה

ח”כ הרב יעקב ליצמן, סגן שר הבריאות

מר משה בר סימן טוב, מנכ”ל משרד הבריאות

פרופ’ איתמר גרוטו, המשנה למנכ”ל משרד הבריאות

ד”ר אודי קלינר, מ”מ ראש שירותי בריאות הציבור, משרד הבריאות

עו”ד מיכל גולדברג, מנהלת מחלקה בכירה, בריאות הציבור, משרד הבריאות

פרופ’ חגי ציון, יו”ר ההסתדרות הרפואית

מר אבינעם ערמוני, יו”ר המיזם למיגור העישון

מקורות

1.         Harrell MB, Weaver SR, Loukas A, et al. Flavored e-cigarette use: Characterizing youth, young adult, and adult users. Preventive Medicine Reports. 2017;5:33-40.

2.         Schneller LM, Bansal-Travers M, Goniewicz ML, McIntosh S, Ossip D, O’Connor RJ. Use of flavored electronic cigarette refill liquids among adults and youth in the US-Results from Wave 2 of the Population Assessment of Tobacco and Health Study (2014-2015). PLoS ONE. 2018;13(8):e0202744.

3.         Villanti AC, Johnson AL, Ambrose BK, et al. Flavored Tobacco Product Use in Youth and Adults: Findings From the First Wave of the PATH Study (20132014). Am J Prev Med. 2017;53(2):139-151.

4.         Kowitt SD, Meernik C, Baker HM, Osman A, Huang LL, Goldstein AO. Perceptions and Experiences with Flavored Non-Menthol Tobacco Products: A Systematic Review of Qualitative Studies. Int J Environ Res Public Health. 2017;14(4).

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה