משפחה

קולונוסקופיה עשויה להפחית משמעותית מקרי תמותה משנית לסרטן מעי גס ורקטום (Ann Intern Med)

מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת גדול, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Annals of Internal Medicine, עולה כי קולונוסקופיה עשויה להפחית משמעותית היארעות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה ספציפית על-רקע ממאירות זו. החוקרים התבססו על נתוני Veterans Affairs ומצאו כי קולונוסקופיה לוותה בירידה של 61% בסיכון לתמותה על-רקע סרטן מעי גס ורקטום ביוצאי צבא, בין אם המחלה אובחנה במעי הימני או השמאלי.

במסגרת המחקר זיהו החוקרים 4,964 חולים עם סרטן מעי גס ורקטום בין 1 בינואר, 2002, ועד 31 בדצמבר, 2008. כל החולים אובחנו עם סרטן מעי גס בגיל 50, או מאוחר יותר, והלכו לעולמם בגיל 52, או בגיל מבוגר יותר. למקרים אלו התאימו החוקרים ארבע ביקורות לפי גיל ומין (סך כולל של 19,856 ביקורות), ללא היסטוריה של סרטן מעי גס ורקטום.

הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 71.7 שנים, 99.3% מהם היו גברים.

בקבוצת המקרים, בדיקת קולונוסקופיה בוצעה בין 1997 ועד שישה חודשים לפני אבחנת סרטן מעי גס ורקטום. יחסי הסיכויים חושבו לאחר תקנון לערפלנים אפשריים הקשורים עם הסיכון לסרטן מעי גס ורקטום גזע, מצב סוציו-אקונומי, תחלואה נלווית (כמו סוכרת ומחלת לב איסכמית), עישון, שימוש בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים וסיפור משפחתי של סרטן מעי גס ורקטום.

מבין 688 חולים, 67.8% השלימו בדיקת קולונוסקופיה בהתוויה אבחנתית, כמו גם 60.9% מ-5,250 הביקורות. בנוסף, 15.5% מהמקרים ו-21.3% מהביקורות השלימו קולונוסקופיה כבדיקת סקר ו-16% מהמקרים לעומת 17.8% מהביקורות השלימו את קולנוסקופיה כבדיקת מעקב.

בקבוצת המקרים, חציון הזמן בין קולנוסקופיה ובין אבחנת סרטן מעי גס ורקטום עמד על 43.5 חודשים. הממאירויות סווגו כממאירות בצד ימין (כולל צקום, מעי גס עולה, כפף הכבד או מעי גס רוחבי) או בצד שמאל (כולל כפף הטחול, מעי גס יורד, סיגמואיד, או רקטום).

היתרון ההישרדותי היה בולט יותר בחולים עם ממאירות בצד השמאלי, בהשוואה לאלו במעי גס ימני (72% לעומת 46%; יחס סיכויים מתוקן של 0.28 ו-0.54, בהתאמה). מגמה דומה תועדה בתת-קבוצה של יוצאי צבא שהשלימו קולנוסקופיה כבדיקת סקר (יחס סיכויים מתוקן של 0.20 למחלה בצד שמאל ו-0.48 למחלה בצד ימין).

                              

ממצאי המחקר מאשרים כי ביצוע בדיקת קולונוסקופיה ובדיקות סקר לסרטן מעי גס עשויות להפחית תמותה עקב סרטן מעי גס ורקטום ולהביא לשיפור בתוצאות החולים.

Ann Intern Med. Published online on March 12, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה