משפחה

מודל חדש מסייע בחיזוי הסיכון לסרטן לבלב בעת אבחנת סוכרת (Gastroenterol)

לבלב

חלק קטן מאוד מהמקרים של סוכרת חדשה נובע מסרטן לבלב וכלי חדש, המבוסס על שלושה מאפיינים של החולים, מספק אמצעי להתמקד בקבוצה קטנה זו של חולים, בהתאם לסיכון לממאירות זו.  המודל החדש קרוי END-PAC (Enriching New-Onset Diabetes for Pancreatic Ductal Adenocarcinoma) ומבוסס על שינויים במשקל, שינויים ברמות הסוכר בדם וגיל בעת הופעת סוכרת. המודל פותח ותוקף ע”י חוקרים מארצות הברית, אשר מתארים את המודל במאמר שפורסם במהלך חודש מאי בכתב העת Gastroenterology.

מדגם המחקר כלל 1,561 חולים מעל גיל 50 שנים, אשר ענו על הקריטריונים לאבחנת סוכרת חדשה. מבין אלו, 16 חולים (1%) פיתחו סרטן לבלב בתוך שלוש שנים מאבחנת סוכרת.

במדגם גילוי זה של חולי סוכרת חדשים, מודל END-PAC זיהה רטרוספקטיבית את החולים שפיתחו סרטן לבלב בתוך שלוש שנים מהופעת סוכרת, עם שטח מתחת ל-ROC (Receiver Operating Curve) של 0.87. מדד של מעל 3 נקודות זיהה חולים שפיתחו סרטן לבלב ברגישות וסגוליות של 80%.

במדגם הולידציה של חולי סוכרת (1,096 חולים), מדד של מעל 3 נקודות זיהה רטרוספקטיבית שבעה מבין תשעה חולים עם סרטן לבלב (78%), בסגוליות של 85%.

שיעורי הימצאות סרטן לבלב בחולים עם מדד של מעל 3 נקודות (3.6% מהמדגם) היו גבוהים פי 4.4, בהשוואה לחולים עם הופעה חדשה של סוכרת. מצד שני, מדד END-PAC שלילי (49% מהחולים) במדגם הולידציה העיד כי מדובר היה בחולים בסיכון נמוך באופן קיצוני לסרטן לבלב.

כלי זה סייע בסיווג חולים עם אבחנה חדשה של סוכרת לאלו בסיכון גבוה, בינוני ונמוך לסרטן לבלב. אלו בסיכון הגבוה הינם מועמדים לבירור קליני של סרטן לבלב, שכן בקבוצה זו תועדו שיעורי היארעות סרטן לבלב גבוהים פי 3.6, בהשוואה לאלו בסיכון נמוך יותר (3.6% לעומת 1%) במדגם הולידציה.

Gastroenterol. Published online May 15, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה