הפחתת צריכת שומן רווי עשויה להגן מפני מחלות לב וכלי דם (Cochrane Database of Systematic Reviews)

מנתונים חדשים שפורסמו ב-Cochrane Database of Systematic Reviews עולה כי הפחתת צריכת שומן רווי לאורך תקופה של שנתיים עשויה להוביל לירידה משמעותית בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של הפחתת צריכת שומן רווי והחלפתו בפחמימות, חומצות שומן רב-בלתי רוויות, חומצות שומן חד-בלתי-רוויות ו/או חלבונים, על התמותה ותחלואה קרדיווסקולארית.

הסקירה כללה 15 מחקרים אקראיים ומבוקרים (56,675 משתתפים), אשר התבססו על התערבויות שונות, בין אספקת כל המזון ועד המלצה להפחתת צריכת שומן רווי. הסקירה כללה מחקרים ארוכי-טווח שהציעו כי הפחתת צריכת שומן רווי עשויה להפחית את הסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים בהיקף של 17% (יחס סיכון של 0.83, רווח בר-סמך 95% של 0.70-0.98).

מניתוח סטטיסטי עלה כי הפחתה גדולה יותר של צריכת שומן רווי (כפי שבא לירידה ביטוי בירידה גדולה יותר ברמות כולסטרול בדם) לוותה בירידה גדולה יותר בסיכון לאירועים קרדיווסקולאריים.

המספר הנדרש לטפול להדגמת תועלת נוספת עמד על 56 במחקרים להערכת מניעה ראשונית, כך ש-56 אנשים נדרשו להפחית את צריכת שומן רווי למשך כארבע שנים, בכדי למנוע אירוע קרדיווסקולארי באדם אחד. במחקרי מניעה שניונית, המספר הנדרש לטיפול להדגמת תועלת עמד על 53.

מניתוח לפי תתי קבוצות עלה כי אין הבדלים משמעותיים בין החלפת קלוריות שמקורן משומן רווי בפחמימות או חומצות שומן רב-בלתי רוויות, כאשר נתונים אודות תוצאות החלפת שומן רווי בשומן חד-בלתי-רוויו וחלבונים היו מאוד מוגבלים.

החוקרים זיהו השפעה קטנה, אם בכלל, להפחתת צריכת שומן רווי על הסיכון לתמותה מכל-סיבה או תמותה קרדיווסקולארית.  בדומה, זוהתה השפעה מעטה, אם בכלל, להפחתת צריכת שומן רווי על אוטם לבבי לא-פטאלי או תמותה עקב מחלת לב כלילית, תמותה עקב ממאירות, אבחנת ממאירות, אבחנת סוכרת, רמות HDL או טריגליצרידים, או מדדי לחץ דם. יש עדויות לפיהן הפחתת צריכת שומן רווי לוותה בירידה קטנה במשקל הגוף, רמות כולסטרול כולל, ריכוז חלקיקי LDL ומדד מסת גוף.

לא זוהו השפעות שליליות להפחתת צריכת שומן רווי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי החלפת שומן רווי בחומצות שומן רב-בלתי רוויות או פחמימות עשויה לסייע בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם, כאשר הפחתה גדולה יותר של צריכת שומן רווי עשויה להוביל לירידה גדולה יותר באירועים קרדיווסקולאריים. הירידה בשיעור האירועים הקרדיווסקולאריים לא הייתה תלויה במשך המחקר, מין המשתתפים או בסיכון הקרדיווסקולארי שלהם.

Cochrane Database of Systematic Reviews 21 Aug 2020

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה