נשים רבות חשות כי רופאי המשפחה נדרשים להכשרה נוספת בנושא תסמונת שחלות פוליציסטיות (Br J Gen Pract)

דיכאון אישה צעירה

נשים עם תסמונת שחלות פוליציסטיות (Polycystic Ovary Syndrome) חשות לעיתים קרובות כי רופאי המשפחה פעמים רבות מתייחסים למחלה כבעיית פוריות בלבד ואינם דנים עימם בהשלכות הרפואיות ארוכות הטווח, כך עולה מסקר חדש בבריטניה שפורסם בכתב העת British Journal of General Practice.

הסקר כלל 36 שאלות עבור נשים עם PCOS והיה זמין להשלמה בין ינואר ועד נובמבר 2018. בסך הכול, 323 נשים השלימו את הסקר וראיונות נרחבים נערכו עם 11 מהנשים הללו. גיל המשתתפות הממוצע עמד על 35.4 שנים וחציון הזמן מהתייצגות התסמינים ועד לאבחנת PCOS נע בין 6 עד 12 חודשים.

הנשים נשאלו אם רופא המשפחה דן עימן במצבים רפואיים העשויים להיות נפוצים יותר על-רקע תסמונת שחלות פוליציסטיות. רק 19% מהנשים השיבו בחיוב לשאלה זו, כאשר סוכרת הייתה המחלה הנפוצה ביותר שעלתה לדיון במקרים אלו ואילו דום נשימה בשינה, כבד שומני והיפרפלזיה של רירית הרחם זכו לתשומת לב מעטה יותר.

כמעט 75% מהנשים דיווחו כי ל-PCOS הייתה השפעה שלילית על הבריאות הנפשית שלהן ורק כשליש זכרו כי אי-פעם ערכו דיון עם הרופא המטפל שלהן על מצבן הנפשי.

למעלה מ-80% מהנשים שהשיבו לסקר חשו כי רופא המשפחה היה יכול לעשות יותר בכדי לסייע להן לנהל טוב יותר את תסמיניהן. חלק מהנשים תיארו את האינטראקציות שלהן עם אנשי צוות רפואי כחיוביות, בעיקר כאשר חשו כי רופאי המשפחה שלהן התייחסו ברצינות לאבחנה והקשיבו להן.

מצד שני, מנקודת המבט של המטופלות, מחלות נלוות העלולות להיות חמורות לא זכו להתייחסות עקבית ולא הושלמו בדיקות סקר או מעקב מסודרות. הנשים לא היו מרוצות מהמידע שניתן להן בנוגע למצב וכיצד לנהל את המחלה.

הממצאים מרמזים כי יש מקום להכשיר טוב יותר אנשי צוות רפואי להכרת התערבויות העשויות להפחית את הסיכון להתפתחות סיבוכים ארוכי-טווח.

Br J Gen Pract. Published online March 9, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה