הגבלת צריכת נתרן בדיאטה מובילה להפחתת לחץ דם גם במטופלים עם מדדי לחץ דם תקינים (BMJ)

מנתוני מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת BMJ עולות עדויות נוספות התורמות למחלוקת בנוגע לצריכת נתרן ומחלות לב וכלי דם, כאשר החוקרים מדווחים כי הפחתת צריכת נתרן בתזונה מלווה בהפחתת לחץ הדם גם בקרב אלו עם ערכי לחץ דם סיסטולי תקינים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את קשר מנה-תגובה בין הפחתת צריכת נתרן בתזונה ובין שינויים בלחץ הדם ולבחון את ההשפעה של משך ההתערבות. לצורך כך, הם השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה לאחר זיהוי מחקרים אקראיים ממאגר MEDLINE, EMBASE ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials, אשר השוו בין דרגות שונות של צריכת נתרן, עם הערכות היקף צריכת נתרן על-בסיס הפרשת נתרן בשתן במהלך 24 שעות.

הסקירה כללה 133 מחקרים עם 12,197 משתתפים והחוקרים מצאו כי בהשוואה לצריכת נתרן רגילה, הפחתת צריכת הנתרן בדיאטה לוותה בירידה של 130 מילימול נתרן בשתן במהלך 24 שעות, לצד ירידה של 4.26 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי ו-2.07 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי.

מניתוח הנתונים עלה כי כל ירידה של 50 מילימול בהפרשת נתרן ב-24 שעות לוותה בירידה של 1.10 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי וירידה של 0.33 מ”מ כספית בלחץ הדם הדיאסטולי. הירידות בלחץ הדם תועדו בתתי-קבוצות שונות, כולל חולים עם יתר לחץ דם ואלו עם ערכי לחץ דם תקינים.

החוקרים מדווחים כי הירידה בלחץ דם תועדה בחולים עם ערכי לחץ דם סיסטולי שונים, כאשר באלו עם ערכי לחץ דם סיסטולי של מתחת ל-120 מ”מ כספית בתחילת המחקר נרשמה ירידה של 0.39 מ”מ כספית; באלו עם ערכי לחץ דם סיסטולי התחלתיים בטווח 120-130 מ”מ כספית נרשמה ירידה של 1.21 מ”מ כספית; באלו עם ערכים בטווח 130-140 מ”מ כספית היקף הירידה בלחץ הדם הסיסטולי עמד על 2.23 מ”מ כספית; באלו עם לחץ דם התחלתי בטוח 140-150 מ”מ כספית נרשמה ירידה של 3.23 מ”מ כספית; עם ערכי לחץ דם התחלתיים בטווח 150-160 מ”מ כספית נרשמה ירידה של 2.68 מ”מ כספית ובמשתתפים עם ערכי לחץ דם סיסטולי התחלתיים של 160 מ”מ כספית ומעלה נרשמה ירידה של 2.97 מ”מ כספית בלחץ הדם עם הגבלת צריכת נתרן בדיאטה.

עבור אותה ירידה בהפרשת נתרן בשתן במהלך 24 שעות היקף הירידה בלחץ הדם הסיסטולי היה גדול יותר בקשישים, באוכלוסיות לא-לבנות, ובאלו עם ערכי לחץ דם סיסטולי התחלתי גבוהים יותר.

במחקרים שכללו התערבות במשך פחות מ-15 ימים, כל ירידה של 50 מילימול בהפרשת נתרן בשתן לאורך 24 שעות לוותה בירידה של 1.05 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי, השפעה קטנה משמעותית לשינוי תזונתי זה, בהשוואה למחקרים שכללו התערבות ממושכת יותר, בהם תועדה ירידה של 2.13 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים מצביעים על קשר מנה-תגובה בין היקף הגבלת צריכת נתרן בדיאטה ובין היקף הירידה בלחץ הדם. התועלת של הגבלת צריכת נתרן בדיאטה הייתה גדולה יותר באוכלוסיות מסוימות ובמחקרים שכללו התערבות למשך פרק זמן ארוך יותר.

BMJ. Published online February 25, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה