האם בנשים עם סוכרת יש מקום לטיפול אגרסיבי יותר להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם? (מתוך כנס מטעם ה-IDF)

במהלך כנס מטעם ה-International Diabetes Federation נערך דיון בין שני מומחים בנוגע לאגרסיביות הטיפול להפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם בנשים, בהשוואה לגברים, עם אבחנה של סוכרת. שני המומחים הגיעו למסקנות סותרות והציגו עמדות סותרות במהלך הדיון.

מצד אחד, פרופ’ דיוויד סימונס מסידני, אוסטרליה, טען כי סוכרת מוחקת את היתרון של 4-7 שנות חיים בנשים בהשוואה לגברים והדגיש כי הסיכון המוגבר למחלות לב וכלי דם תקף בעיקר לנשים צעירות ואלו עם היסטוריה של סוכרת הריונית. עם זאת, מנגד, פרופ’ טימותי דיוויס ממערב אוסטרליה טען כי הנתונים בספרות הרפואית מעידים רק כי הסיכון המוגבר למחלות לב וכלי דם המיוחס לסוכרת הוא גבוה יותר בנשים, בעוד שהסיכון האבסולוטי למחלות לב וכלי דם למעשה גבוה יותר בגברים. יתרה מזאת, הוא טען כי לפחות בנוגע לסוכרת מסוג 1, אין הוכחות כי איזון אגרסיבי יותר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם מוביל לשיפור התוצאות.

פרופ’ סימוס פתח ואמר כי בממוצע, נשים הולכות לעולמן בגיל מבוגר יותר מגברים, אך הגנה זו אובדת בנשים תחת טיפול באינסולין, עקב הסיכון המוגבר שלהן למחלות לב וכלי דם.

מטה-אנליזה משנת 2015 דיווחה כי בנשים עם סוכרת מסוג 1 עליה של 37% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, בהשוואה לגברים עם סוכרת מסוג 1, כאשר הנתונים נבחנים אל מול התמותה באוכלוסיה הכללית וכן תועד סיכון גבוה כפליים לאירועים וסקולאריים, אשר היה גבוה יותר בנשים צעירות.

מטה-אנליזה אחרת שכללה למעלה מ-2.3 מיליון חולים עם סוכרת מסוג 2 מצאה כי שיעורי התמותה היו גבוהים ב-14% בנשים, בהשוואה לגברים. מטה-אנליזה משנת 2006 דיווחה על עודף סיכון יחסי של 46% בנשים בהשוואה לגברים, בהערכת הסיכון למחלה כלילית פטאלית.

בשנת 2018 דווח על מטה-אנליזה שכללה קרוב למיליון מבוגרים ולאחר תקנון לגורמי סיכון וסקולאריים מג’וריים, סוכרת לוותה בסיכון גבוה כפליים לתמותה עקב מחלת כלי דם חסימתית בגברים, אך בנשים הסיכון היה גבוה פי שלוש. בנשים בגילאי 35-59 שנים תועד הסיכון היחסי הגבוה ביותר לתמותה במהלך המעקב.

פרופ’ דיוויס החל בהרצאתו בטענה כי הסיכון האבסולוטי למחלות כלי דם הוא חלק מהגישה הסטנדרטית למניעת מחלות לב וכלי דם וטען כי סיכון זה גבוה יותר בגברים.

באחד המחקרים בו השתתף פרופ’ דיוויס הוא מצא כי השיעור האבסולוטי של מחלות לב וכלי דם לאורך חמש שנים היה גבוה יותר באופן עקבי בגברים, בהשוואה לנשים, בשלב הראשון של המחקר, אשר החל בשנות התשעים של המאה הקודמת.  בשלב השני של המחקר, אשר החל בשנת 2008, ההבדלים בין המינים הצטמצמו. בסך הכול, מהנתונים עלה כי נשים עם סוכרת מסוג 2 אינן נדרשות לטיפול אגרסיבי יותר להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם, בהשוואה לגברים עם סוכרת מסוג 2, מאחר והן אינן בסיכון אבסולוטי גבוה יתר למחלות כלי דם.

מטה-אנליזה שפורסמה ביולי האחרון וכללה למעלה מ-5 מיליון משתתפים כללה השוואה בין גברים עם סוכרת ונשים עם סוכרת. מהממצאים עלה כי בגברים עם סוכרת תועד סיכון גבוה ב-58% לתמותה עקב מחלה כלילית וסיכון גבוה ב-13% לתמותה מכל-סיבה.

פרופ’ דיוויס סיים את דבריו בטענה כי נשים עם סוכרת אינן נדרשות לטיפול אגרסיבי יותר מגברים עם סוכרת להפחתת הסיכון למחלות לב וכלי דם.

מתוך כנס מטעם ה-IDF

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה