חולים רבים עם אבחנה חדשה של ממאירות אינם מודעים לזיהום בנגיף HBV/HCV (מתוך JAMA Oncol)

חלק גדול מהחולים עם אבחנה חדשה של מחלה ממארת אינם מודעים לכך שהם נושאים בגופם נגיף HBV (Hepatitis B Virus), HCV (Hepatitis C Virus), או, לעיתים נדירות יותר, HIV, כך שהם מצויים בסיכון לסיבוכים חמורים בעקבות טיפול כימותרפי, או גישות אחרות לטיפול כנגד הממאירות.

במסגרת המחקר הנוכחי, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת JAMA Oncology, ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי ההימצאות של זיהומי HBV, HCV ו-HIV בקרב חולים עם אבחנה חדשה של ממאירות.

מדובר במחקר עוקבה פרוספקטיבי, רב-מרכזי, שכלל חולים עם אבחנה חדשה של ממאירות (כלומר, בתוך 120 ימים מאבחנת ממאירות), שטופלו בתשעה מרכזים אקדמיים ותשעה מרכזים קהילתיים, בין 29 באוגוסט, 2013, ועד 15 בפברואר, 2017.

מבין 3,092 חולים רשומים, 3,051 חולים היו זמינים להערכה. חציון גיל המשתתפים עמד על 60.6 שנים, 60% היו נשים.

שיעור החולים עם עדות לזיהום קודם בנגיף HBV עמד על 6.5% (197 חולים מבין 3,050 חולים); שיעור המקרים של זיהום כרוני בנגיף HBV עמד על 0.6% (19 חולים מבין 3,050 חולים); שיעור המקרים של זיהום בנגיף HCV עמד על 2.4% (71 מבין 2,990 חולים); שיעור המקרים של זיהום בנגיף HIV עמד על 1.1% (34 מבין 3,045 חולים).

מבין אלו עם עדות לזיהום נגיפי, ב-8 חולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV (42.1%), 22 חולים עם זיהום בנגיף HCV (31%) ו-2 חולים עם זיהום בנגיף HIV (5.9%), מדובר היה באבחנה חדשה שנקבעה במהלך המחקר. מבין החולים בהם זוהו זיהומים אלו, ב-4 חולים עם זיהום כרוני בנגיף HBV (21%), 23 חולים עם זיהום בנגיף HCV (32%) ו-7 חולים עם זיהום בנגיף HIV (21%) לא זוהו גורמי סיכון לזיהום.

ממצאי המחקר מעידים כי חלק גדול מהחולים עם אבחנה חדשה של ממאירות נושאים נגיפי HBV או HCV ואינם מודעים לדבר בעת אבחנת הממאירות. יתרה מזאת, בחלק גדול מהחולים הללו אין עדות לגורמי סיכון לזיהומים אלו. יש מקום להשלים בדיקות סקר לזיהומים אלו בחולים עם אבחנה חדשה של ממאירות, עוד בטרם התחלת טיפול תרופתי, בכדי למנוע רה-אקטיבציה של הנגיפים והתפתחות סיבוכים. השיעור הנמוך של מקרי HIV לא-מאובחנים אינו תומך בבדיקות סקר אוניברסאליות לנגיף זה בחולים עם אבחנה חדשה של מחלה ממארת.

JAMA Oncol 2019

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה