השוואת תוצאות ניתוח כריתת שד מול ניתוח כריתת גוש עם טיפול קרינתי במקרי DCIS נרחב (Int J Radiat Oncol Biol Phys)

ניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי הינה גישת טיפול אפשרית בנשים נבחרות עם סרטן שד נרחב מסוג DCIS (Ductal Carcinoma In Situ), כך עולה מנתוני מחקר רטרוספקטיבי, שפורסמו בכתב העת International Journal of Radiation Oncology Biology Physics.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפול האופטימאלי בנשים עם DCIS נרחב של 4 ס”מ ומעלה עדיין שנוי במחלוקת. כעת, הם ביקשו לבחון את שיעורי ההישנות המקומית בהתאם לסוג הטיפול המקומי: כריתת שד, ניתוח משמר שד בלבד, או ניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי.

החוקרים גייסו למחקר נשים עם אבחנה של סרטן שד בין 1989-2010, אשר כלל DCIS טהור של 4 ס”מ ומעלה. המאפיינים הקליניים והפתולוגיים ומאפייני הטיפול נבחנו בין קבוצות הטיפול.

מהתוצאות עולה כי 490 נשים השלימו ניתוח כריתת שד, 38 נשים השלימו ניתוח משמר שד בלבד ו-192 נשים השלימו ניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי. שיעורי ההיארעות המצטברים של הישנות מקומית לאחר עשר שנים עמדו על 16% לאחר ניתוח משמר שד בלבד, 8% לאחר ניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי ו-2% לאחר ניתוח כריתת שד.

מניתוח רב-משתני עלה כי מחלה שלילית לקולטנים לאסטרוגן (יחס סיכון של 3.32) ושוליים חיוביים (יחס סיכון של 3.55) נקשרו עם סיכון מוגבר להישנות מקומית. ניתוח משמר שד בלבד (יחס סיכון של 7.87), ניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי וללא בוסט (יחס סיכון של 3.80) וניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי וגם מנת בוס (יחס סיכון של 5.76) לוו כולם בסיכון מוגבר להישנות, בהשוואה לניתוח כריתת שד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ניתוח כריתת שד עדיין מהווה את אפשרות הטיפול המקומי הסטנדרטי במקרים של DCIS נרחב. עם זאת, משלב ניתוח משמר שד עם טיפול קרינתי עשוי לשמש כגישה סבירה במקרים נבחרים, לאחר דיון אודות היתרונות, תופעות הלוואי והעדפות המטופלות.

Int J Radiat Oncol Biol Phys 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה