פעילויות לשיפור תפקוד מוחי מלוות בסיכון מופחת לדמנציה (JAMA Psychiatry)

השתתפות פעילה בפעילויות אינלקטואליות לוותה בסיכון מופחת להתפתחות דמנציה בשלב מאוחר יותר, כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי בקרב מבוגרים בסין, אשר היו במעקב לאורך שבע שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דמנציה הינה בעיה בריאותית עולמית וכיום יש דגש רב על אמצעים למניעת או דחיית הופעה קלינית של דמנציה. במחקר הנוכחי הם התמקדו בפעילויות אינטלקטואליות כגורם סיכון אפשרי, ללא תלות באורחות חיים ומשתנים אחרים הנוגעים למצב הבריאותי, דוגמת פעילות גופנית, עישון והרגלי תזונה.

מדגם המחקר כלל מבוגרים סיניים, מעל גיל 65 (גיל חציוני של 74 שנים בתחילת המחקר), שהתגוררו בקהילה ולא סבלו מדמנציה. החוקרים אספו נתונים אודות 15,582 משתתפים מהונג קונג תחילה שנבחנו ב-2005 והיו במעקב עד 2012.

אבחנת דמנציה נקבעה ע”י פסיכיאטר-גריאטר על-בסיס קריטריוני ICD-10 או מדד Clinical Dementia Rating של 1-3 נקודות.  הערכות מצב רפואי בתחילת המחקר ולאורך המעקב כללו שימוש בשאלון אחיות במטרה לקבוע את תדירות וסוג הפעילות בשעות הפנאי בה עסקו המשתתפים בחודש האחרון.

למרות שמרבית המשתתפים במחקר דיווחו על השתתפות בפעילויות פנאי על-בסיס יומי, מבין 14,233 המשתתפים שלא פיתחו דמנציה, 67% דיווחו על השתתפות יומית בפעילויות אינטלקטואליות, בהשוואה ל-51% מהמשתתפים שהמשיכו ופיתחו דמנציה.

החוקרים מדווחים כי הסיכויים להתפתחות דמנציה היו נמוכים יותר משמעותית בקרב אלו שלקחו חלק בפעילויות אינלקטואליות על-בסיס יומיומי, דוגמת קריאה או משחקי קלפים (יחס סיכויים של 0.71). הקשר נותר גם לאחר תקנון למשתתפים שפיתחו דמנציה תוך שנה עד שלוש שנים מתחילת המחקר.

החוקרים לא זיהו קשר בין פעילויות חברתיות או תחביבים ובין הסיכון לדמנציה. הם מציינים כי לאור שיעור ההשתתפות הגבוה בפעילויות חברתיות ותחביבים במדגם זה, ייתכן כי אפקט תקרה ממסך את הקשר עם הסיכון לדמנציה.

עם זאת, ממצאים אלו מעידים כי בחירת סוג הפעילות הנכון עשוי להיות חשוב יותר במניעת דמנציה מביצוע פעילויות לא-אינטלקטואליות.

JAMA Psychiatry 2018

לידיעה ב-MedPage Today

הערת מערכת:

בהקשר למאמר זה בו חיפשו אחר דרכים להפחתת הסיכון להתפתחות דמנציה, הנכם מוזמנים לעיין בתחקיר שערכנו בנושא דמנציה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה