השמנה בטנית מלווה בסיכון מוגבר לתמותה של חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל (J Am Coll Cardiol)

ממחקר תצפיתי של חולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל עולה כי באלו עם השמנה בטנית, כפי שנקבע לפי היקף מותניים, סיכון מוגבר לתמותה במהלך מעקב של 3.4 שנים. מנגד, בחולים עם אי-ספיקת לב ומקטע פליטה שמור של חדר שמאל ומדד מסת גוף גבוה יותר, תועד סיכון נמוך יותר לתמותה, בהתאם לפרדוקס ההשמנה.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם השמנה בטנית בחולי אי-ספיקת לב עם מקטע פליטה שמור מלווה בסיכון מוגבר לתמותה. החוקרים זיהו 3,310 חולים ממחקר TOPCAT, אשר חולקו באקראי לטיפול בפלסבו או Spironolactone. מבין אלו, 2,413 חולים אובחנו עם השמנה בטנית, שהוגדרה בנוכחות היקף מותניים של 88 ס”מ ומעלה בנשים ו-102 ס”מ ומעלה בגברים.

בהשוואה לחולים אחרים, בקרב אלו עם השמנה בטנית תועדה שכיחות גבוהה יותר של נשים (58% לעומת 34%), לא-מעשנים (55% לעומת 50%) ומדד NYHA של 3-4 (35% לעומת 25% עם מדדי NYHA נמוכים יותר) ומדד מסת גוף של 30 ק”ג למטר בריבוע ומעלה (71% לעומת 12% חולים עם מדדי מסת גוף נמוכים יותר).  בקבוצה זו תועדה גם שכיחות גבוהה יותר של סוכרת, יתר לחץ דם, דיסליפידמיה, אוטם לבבי, אנגינה, פרפור פרוזדורים ומחלת ריאות חסימתית כרונית.

במהלך המעקב, 500 חולים הלכו לעולמם. החוקרים מדווחים על 46 מקרי תמותה ל-1,000 שנות אדם בקרב אלו עם השמנה בטנית ועל 41 מקרי תמותה ל-1,000 שנות-אדם בחולים אחרים.

הסיכון הלא-מתוקן לתמותה מכל-סיבה, תמותה קרדיווסקולארית ותמותה לא-קרדיווסקולארית היה דומה בחולים עם ובלי השמנה בטנית. עם זאת, לאחר תקנון, השמנה בטנית לוותה בעליה משמעותית של 52%, 50% ו-58% בסיכון לתמותה מכל-סיבה, תמותה קרדיווסקולארית ותמותה לא-קרדיווסקולארית, בהתאמה.

בהשוואה לחולים עם מדד מסת גוף תקין, תמותה מכל-סיבה הייתה נמוכה יותר בחולים בעלי עודף משקל או השמנת יתר, גם לאחר תקנון למשתנים שונים, כולל השמנה בטנית.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להגדיר טוב יותר את הרכב הגוף האידיאלי, כולל מדד מסת גוף, היקף מותניים ומשקעי שומן אחרים.

J Am Coll Cardiol 2017;70:27392749

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה