דיאטה מסייעת בשיפור תסמיני מחלת מעי דלקתית (J Clin Gastroenterol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Gastroenterology מדווחים חוקרים כי דיאטה בלבד עשויה להוביל להפוגה קלינית בילדים עם קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן בדרגה קלה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של דיאטת פחמימות ספציפית על מחלת מעי דלקתית פעילה. ברקע למחקר הם מסבירים כי דיאטה הינה אפשרות טיפול בחולים עם מחלת מעי דלקתית, לאור ההשערה כי שינוי הרכב הצואה עשוי להפחית דלקת מעי.

מדגם המחקר כלל ילדים עם מחלת מעי דלקתית בדרגה קלה-עד-בינונית, שהוגדרה לפי מדד PCDAI (Pediatric Crohn’s Disease Activity Index) או PUCAI (Pediatric Ulcerative Colitis Activity Index) שנכללו במחקר פרוספקטיבי של דיאטת פחמימות ספציפית. חולים שהחלו בדיאטה זו השלימו בדיקות מעקב לאחר 2, 4, 8 ו-12 שבועות.

12 ילדים בגילאי 10-17 שנים לקחו חלק במחקר (תשעה ממדגם Seattle Cohort ושלושה ממדגם Atlanta Cohort). החוקרים מדווחים על ירידה ממוצעת במדד PCDAI מ-28.1 ל-4.6 לאחר 12 שבועות. מדד PUCAI הממוצע ירד מ-28.3 ל-6.7 לאחר 12 שבועות. הטיפול התזונתי לא היה יעיל בשני חולים בעוד ששני חולים אחרים לא הצליחו לשמור על הדיאטה. ריכוז CRP הממוצע ירד מ-24.1 ל-7.1 לאחר 12 שבועות במדגם Seattle Cohort וירד מ-20.7 ל-4.8 לאחר 12 שבועות במדגם Atlanta Cohort.

מהערכת הרכב המיקרוביום בצואה עלה הרכב ייחודי בתקופה שלפני ההתערבות התזונתית עם שינויים משמעותיים בהרכב המיקרוביום לאחר השינוי התזונתי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי דיאטת פחמימות ספציפית בחולים עם מחלת מעי דלקתית מלווה בשיפור קליני ומעבדתי, כמו גם בשינויים נלווים בהרכב המיקרוביום בצואה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכה מלאה של הבטיחות והיעילות של טיפול תזונתי בחולים עם מחלת מעי דלקתית.

J Clin Gastroenterol. Published online December 27, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה