האם יעיל ZANAMIVIR – RELENZA במניעת הידבקות בין בני הבית של חולה שפעת ?

מחלת השפעת לעיתים קרובות מועברת לבני-הבית של החולה. במקרים של אפידמיות עד 50% מהבתים מכילים חולה אחד או יותר, כאשר הנתונים מראים כי כ- 25% משאר בני המשפחה יפתחו גל הדבקה שני. התרופות שהיו בשימוש עד כה למניעת גל ההדבקה השני היו אמנטדין ורימנטאדין אולם יעילותם במניעת הדבקה מוטלת בספק. לעומת תרופות אלו הוכח כי נטילת זאנאמיביר בשאיפה יעילה בטיפול בהדבקה חריפה בשפעת מסוג A ו- B וכמו כן הוכח כי נטילה חד יומית בעונת השפעת יעילה במניעת הדבקות.לפיכך מחקר זה בא לבחון את יעילות מניעת המחלה בחשיפת בני הבית לחולה שפעת על ידי טיפול בזאנמיביר וכמו כן להעריך האם קיימת התפתחות של עמידות הוירוס לטיפול במקרים אלו. המחקר הינו כפול סמיות ומבוקר פלצבו.
לפני עונת השפעת 1998-1999 גויסו משפחות בעלות שתיים עד חמש נפשות כאשר לפחות ילד אחד הינו מעל גיל חמש. במקרה וחבר משפחה אחד נחשד קלינית כחולה בשפעת (לפחות שניים מהבאים: חום מעל 37.8 מעלות, שיעול, כאבי ראש, כאבי גרון, כאבי שרירים ורעד) טופלו כל בני המשפחה בזאנמיביר או פלצבו. החולה טופל בזאנאמיביר 10 מ"ג פעמיים ביום למשך 5 ימים (163 חולים) או פלסבו (158 חולים) ושאר בני המשפחה בזאנמיביר 10 מ"ג פעם ביום למשך 10 ימים (414 נבדקים) או פלסבו (423 נבדקים). נקודת הקצה הראשונית במחקר זה היתה כמות המשפחות שבהם בן משפחה אחד לפחות פיתח שפעת תסמינית ומוכחת מעבדתית.
היחס שנמצא הראה כי בקבוצת המשפחות שטופלה מניעתית בזאנאמיביר היו 4% בלבד מקרי הדבקה שניונית בתוך המשפחה לעומת 19% מקרי הדבקה שניונית בקבוצת הפלסבו נתונים אלו מצביעים על 79% הפחתה בנטייה לפתח הדבקה שניונית תחת טיפול מניעתי בזאנמיביר.
התרופה היתה יעילה במניעת שני זני הוירוס A ו- B ובנוסף לא נמצא עמידות לוירוס בין המטופלים החולים. כמו כן נמצא כי בחולי השפעת שטופלו בתרופה זמן המחלה התסמינית היה קצר ב- 2.5 ימים ( 5 לעומת 7.5 במטופלי הפלסבו P> 0.01 ) והטיפול נסבל היטב ללא תופעות לוואי מעבר לקבוצת הפלסבו. מחברי המאמר מסכמים בהבנה כי למרות שהטיפול הנ"ל אינו מחליף את החיסון, במקרים מסוימים כגון: החיסון לא בנמצא, בצמידות לחיסון מאוחר בעונה, לפני שהחיסון החל לפעול או במקרים בהם לא מתפתחת תגובה אימונית לחיסון הרי שמתן זאנמיביר היינו בעל ערך מניעתי. על פי מחקר זה ניתן להניח כי טיפול בזאנאמיביר הנה אפשרות טובה למניעת הדבקה משנית של שפעת בין בני המשפחה, יש לקבוע בעתיד האם נכון הדבר גם לגבי בתי אבות או בחולים עם מערכת חיסונית פגועה.

למאמר המקורי לחץ כאן NEJM

למאמר מערכת

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה