סיכון מוגבר לשבץ בקשישים הסובלים מדום נשימה בשינה (Stroke)

ממחקר  חדש עולה כי קשישים הסובלים מדום נשימה בשינה קשה מצויים בסיכון גדול פי 2 לשבץ איסכמי, בהשוואה לקשישים שאינם סובלים מדום נשימה או עם הפרעה בדרגה קלה.

מדובר במחקר הראשון שהתמקד באוכלוסיית הקשישים והוא מספק ראיה לכך שדום נשימה בשינה בדרגה קשה הינה גורם סיכון לשבץ בקשישים.

לדברי החוקרים, המסר העיקרי של המחקר הוא שחשוב לזכור שקשישים מצויים בסיכון להפרעות דום נשימה בשינה, ובמקרים של הפרעה קשה, או בנוכחות גורמי סיכון קרדיווסקולרים, יש להציע להם טיפול ב-CPAP (continuous positive airway pressure).

עם זאת, החוקרים מדגישים כי לעיתים קשה לאבחן דום נשימה בשינה (Sleep Apnea) בקשישים ולעיתים קרובות הם מתקשים עם הטיפול, לכן כל החלטה צריכה להתקבל ביחד עם החולה.

החוקרים מסבירים כי מחקרים קודמים בנושא שבץ ודום נשימה בשינה התמקדו במבוגרים בגיל העמידה, למרות שהשכיחות הגדולה ביותר של שבץ היא בקשישים. כמו כן, Sleep Apnea שכיחה יותר פי 2-3 בקשישים, בהשוואה למבוגרים בגיל העמידה, אך קשה יותר לאבחון מאחר שבקשישים סיכוי גדול יותר שההפרעה תהיה אסימפטומטית. סימנים אופיניים, כמו נחירות עזות או עייפות מוגזמת במהלך היום, פחות שכיחים בקשישים בהשוואה למבוגרים בגיל העמידה.

החוקרים ערכו את המחקר במשך 6 שנים, בו השתתפו 394 נבדקים לא-מאושפזים בגילאי 70-100, ללא אירועים קודמים. החוקרים העריכו את הסיכון לשבץ בלבד מחקרים קודמים השתמשו בשבץ כמדד מורכב והם כללו רק את המקרים של שבץ שאושר ע”י נוירולוג.

במהלך תקופת המעקב נרשמו 20 מקרי שבץ איסכמי. לאחר תיקנון לערפלנים כולל עישון, לחץ דם, כולסטרול ונוכחות מחלת סכרת המשתתפים עם Sleep Apnea Hypopnea קשה בתחילת המחקר (שהוגדרה כמדד Apnea-Hypopnea Index של 30 ומעלה) היו בסיכון מוגבר לפתח שבץ (Hazard Ratio=2.52, P=0.04).

החוקרים כותבים כי רופאים צריכים להיות מודעים להבדלים בתסמיני דום נשימה בשינה בקשישים ולחפש ספציפית אחר הפסקות נשימה חוזרות במטופליהם.

במקרים בהם מבוצעת אבחנה של דום נשימה בשינה, ובעיקר בנוכחות מחלות נוספות, גיל אינו צריך להפריע או לעכב טיפול ב-CPAP, למרות שבפועל עולה מהממצאים כי קשישים רבים דוחים את הטיפול מאחר שאינם חשים חולים הם אינם מבינים מדוע עליהם להשתמש במכשיר.

ההמלצה ל-CPAP נכונה בלא תלות בגיל, אך יש לדון ביתרונות והחסרונות של הטיפול עם כל חולה בנפרד.

החוקרים מתכננים לבדוק את יעילות ונסבלות טיפול CPAP בהורדת שיעורי הישנות שבץ ומקווים להשלים את המחקר בתוך שנה.

Stroke. Published online August 3, 2006.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה