האם משתלם לערוך בדיקות סקר לציסטיק פיברוזיס בילודים? (Pediatrics)

חוקרים מהולנד מצאו 2 בדיקות סקר לאבחון ציסטיק פיברוזיס ביילודים, המשתלמות מבחינת נושא העלות מול התועלת. למרות שבדיקות סקר לאבחון ציסטיק פיברוזיס מצויות בשימוש בחלקים רבים עולם, עדיין קיימת מחלוקת באשר לחשיבותן מבחינת הבריאות, היבטים פסיכוסוציאלים, אתיים, חוקיים ואקונומיים.

במחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה האקונומית של בדיקות הסקר, נושא שזכה למעט מאוד תשומת לב במחקרים קודמים. באמצעות מדגם עוקבה של 200,000 יילודים, העריכו החוקרים את נושא עלות/תועלת של 4 בדיקות סקר לאבחון ציסטיק פיברוזיס.

השלב הראשון בכל 4 הבדיקות, כלל מבחן IRT (Immunoreactive Trypsin Test). עם הבדיקה הראשונה, חזרו שוב על מבחן IRT. הבדיקה השניה כללה בדיקת מוטאציות ב-DNA. בדיקות הסקר האחרות כללו את הבדיקות הכלולות בבדיקת הסקר השניה, ביחד עם מבחן IRT חוזר (בדיקה 3), או בדיקה נרחבת לזיהוי מוטאציות בגן ל-CF (בדיקה 4).

מהתוצאות עולה כי הבדיקה הראשונה הינה הכי משתלמת מבחינת עלות/תועלת, עם עלות של 24,800 יורו לכל שנת חיים שהושגה.

הבדיקה הבאה הכי משתלמת היא בדיקת הסקר הרביעית, החוקרים מציינים כי ניתן להרוויח שנות הישרדות נוספות ע”י בדיקות סקר לזיהוי מוטאציות ספציפיות ב-DNA, למרות שהעלות נעה בין 130,700 יורו ועד 2,154,300 יורו לכל שנת חיים.

לסיכום, בדיקת CF ביילודים משתלמת מבחינת העלויות, וצפויה השפעה חיובית בתחום הבריאות. מדובר בממצאים חשובים במחלוקת השוררת סביב הנושא, ובאיזו בדיקת סקר יש להשתמש במקרים של CF.

Pediatrics 2006;118:896-905

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה