האם ניתן להפחית את היקף בדיקות סקר לסרטן צוואר הרחם בנשים לאחר חיסון כנגד HPV? (מתוך J Natl Cancer Inst)

בנשים שחוסנו כנגד נגיף HPV (Human Papillomavirus) בגיל 12 שנים, ניתן להתחיל בבדיקות סקר לסרטן צוואר הרחם בגיל מאוחר יותר, עם השלמת בדיקות בתדירות נמוכה יותר, תוך התמקדות בעיקר בבדיקות לזיהום ראשוני במקום ציטולוגיה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Journal of the National Cancer Institute.

החוקרים השלימו מודל מתמטי פרטני של HPV וסרטן צוואר הרחם בנשים בארצות הברית, במטרה לחזות את התועלת, העלויות והנזקים על-רקע גישות סקירה בנשים שחוסנו כנגד HPV. הגישות השתנו בין בדיקת סקר ראשונית, כולל ציטולוגיה, HPV ושילוב ציטולוגיה עם בדיקת HPV.

בקרב נשים שהשלימו את כל מנות החיסון הדו-ערכי או ארבע-ערכי, גישות סקר אופטימאליות כללו ציטולוגיה או בדיקת HPV בלבד אחת לחמש שנים, החל מגיל 25 או 30 שנים, עם יחס עלות תועלת שנע בין 34,680 דולרים ועד 138,560 דולרים לכל עליית QALY (Quality Adjusted Life Years). בדיקות סקר בשלב מוקדם יותר או בתדירות גבוהה יותר לא נמצאו משתלמות מבחינת מאזן עלות-תועלת.

בנשים לאחר חיסון כנגד HPV-9 בלבד, רק בדיקה ראשונית ל-HPV נמצאה יעילה, עם ירידה בתדירות (כלומר, אחת לעשר שנים), החל מגיל 35 (40,210 דולרים לכל QALY) או מגיל 30 שנים (127,010 דולרים לכל QALY); עם יעילות נמוכה יותר של חיסון כנגד HPV-9, בדיקות סקר ל-HPV אחת לעשר שנים החל מגיל מוקדם יותר של 25 או 30 שנים היו אופטימאליות. חשוב לציין כי ההנחיות הנוכחיות בארצות הברית לבדיקות סקר אינן מתאימות לנשים לאחר חיסון כנגד HPV.

החוקרים כותבים כי ממצאי המחקר, המבוססים על המודל המתמטי שקבעו החוקרים, מעידים כי ניתן להתחיל בבדיקות הסקר בגילאים מבוגרים יותר ובתדירות נמוכה יותר.

J Natl Cancer Inst. Published online October 18, 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה