האם דלקת חניכיים מעלה את הסיכון לאוטם שריר הלב? (Circulation)

בחולים לאחר אירוע ראשון של אוטם שריר הלב שכיחות גבוהה יותר של דלקת חניכיים, בהשוואה לביקורות תואמות, כך עולה מתוצאות מחקר PAROKRANK (Periodontitis and its Relation to Coronary Artery Disease), שפורסמו בכתב העת Circulation.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין דלקת חניכיים ובין מחלות לב וכלי דם הוא שנוי במחלוקת. דלקת חניכיים נפוצה בחולים עם מחלת לב וכלי דם ועלו השערות כי קיים קשר סיבתי בין דלקת חניכיים ובין הסיכון למחלות לב וכלי דם, השערה שנבחנה במחקר PAROKRANK.

מדגם המחקר כלל 805 חולים, כולם מתחת לגיל 75 שנים, עם אירוע ראשון של אוטם שריר הלב ו-805 ביקורות תואמות בגיל ומין, ללא אוטם שריר הלב, שהשלימו בדיקת שיניים סטנדרטית, כולל צילום רנטגן פנורמי. מצב החניכיים הוגדר כבריא (נותר לפחות 80% מהעצם), קלה-בינונית (66-79% מהעצם) או מחלת חניכיים חמורה (פחות מ-66%). הושקעו מאמצים רבים לאיסוף נתונים אודות ערפלנים אפשריים נלווים (כ-100 משתנים).

החוקרים מדווחים כי מחלת חניכיים הייתה נפוצה יותר בקבוצת החולים (43%) בהשוואה לקבוצת הביקורות (33%, p<0.001). עוד עלה מהתוצאות סיכון מוגבר לאוטם שריר הלב בחולים עם דלקת חניכיים (יחס סיכויים של 1.49), שנותר מובהק סטטיסטית (יחס סיכויים של 1.28) לאחר תקנון למשתנים שהיו שונים בין קבוצת המקרים והביקורות (הרגלי עישון, סוכרת, שנות השכלה ומצב משפחתי).

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר מקרה-ביקורת גדול זה להערכת דלקת חניכיים, הסיכון לאוטם ראשון של שריר הלב היה מוגבר משמעותית בחולים עם דלקת חניכיים, גם לאחר תקנון לערפלנים אפשריים. ממצאים אלו מחזקים את הקשר האפשרי בין דלקת חניכיים ובין אוטם שריר הלב.

Circulation

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה