אמצעי מניעה ארוכי-טווח למניעת היריון בטוחים ויעילים אך אינם בשימוש נרחב (Am J Obstet Gynecol)

שני אמצעי מניעה ארוכי טווח, מערכת LNG-IUS (Levonorgestrel Intrauterine System) ושתלי Etonogestrel נסבלים היטב ומלווים בשיעור נמוך יותר של אירועים חריגים חמורים, כך עולה ממחקר עוקבה רטרוספקטיבי, שתוצאותיו פורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת American Journal of Obstetrics and Gynecology. מהמחקר עולה עוד כי 88% מהנערות שהשתמשו באמצעי מניעה אלו המשיכו בטיפול זה לתקופה של לפחות 12 חודשים.

להשוואת השימוש באמצעי המניעה הללו, החוקרים בחנו את התביעות לחברות ביטוח בין השנים 2007-2011 וזיהו קרוב ל-80,000 נשים שהשתמשו במערכת LNG-IUS וכ-7,300 נשים שטופלו בשתלי Etonogestrel ושמרו על הביטוח הרפואי למשך שנה לאחר מכן. גילאי הנשים נעו בטווח בין 15-44 שנים, עם גיל ממוצע של 31.6 שנים בנשים שטופלו ב-LNG-IUS ו-24.1 שנים באלו שטופלו בשתלי Etonogestrel.

83-88% מהנשים טופלו באמצעי המניעה למשך לפחות שנה. שכיחות השימוש בשתלי Etonogestrel עלתה בשיעור של פי חמש במהלך ארבע השנים הראשונות לזמינותם, בהשוואה לשיעורי השתלת התקן תוך-רחמי במהלך אותה תקופה, מגמה המדגישה את הצורך בהדרכה נוספת של רופאים ומטופלות באשר לבטיחות התקנים תוך-רחמיים מודרנים.

שתלי Etonogestrel, להם שיעורי כשלונות של כ-0%, היו נפוצים יותר בנשים צעירות יותר, כאשר 60% הוכנסו לנשים בגילאי 24 שנים ומטה. נשים בגילאי 20-44 שנים נטו יותר להסיר את השתלים בשלב מוקדם. בנשים בגילאי 25-44 שנים עם שתלים אלו תועד סיכוי גבוה יותר למחזורי ווסת ארוכים, דימום רחמי או דלקת צוואר הרחם. הסבירות להסרת השתל הייתה גבוהה יותר בקרב נשים שדיווחו במהלך שלושים הימים האחרונים על דימום חריג.

מערכת LNG-IUS הייתה נפוצה יותר בשימוש בנשים בגילאי 25-44 שנים, ובנשים בגילאי 24 שנים ומטה נטו יותר לאמץ גישה זו בתוך שמונה שבועות מלידה. הסרה מוקדמת הייתה נפוצה יותר בקרב נשים בהם ההתקן הוכנס במרפאה (18.7%), בהשוואה למקרים בהם הפעולה בוצעה ע”י מומחה (16.3%), גניקולוג-מיילד (11.3%) או רופא כללי (11.2%).

סיבוכים חמורים היו נדירים עם שתי הגישות, כאשר פחות מ-1% מהנשים פיתחו PID (Pelvic Inflammatory Disease). לדברי החוקרים, הסיבוכים הנפוצים ביותר כולל שינויים במחזור הווסת, כולל דימום בין מחזורי ווסת או מחזורי ווסת לא-סדירים. הם מציעים לפני השתל לייעץ לנשים אודות הסיכוי לדימום חריג ולהציע טיפולים דוגמת Tranexamic Acid, Mifepristone בשילוב עם אסטרוגן ו-Doxycycline לפי הצורך.

Am J Obstet Gynecol. Published online December 30, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה