הבדלים מגדריים בשיעורי התמותה בחולים עם STEMI לאחר Primary PCI (מתוך JAMA Intern Med.)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על שיעורי תמותה מוגברים בנשים עם STEMI (ST-segment Elevation Myocardial Infarction) לאחר PPCI (Primary Percutaneous Coronary Intervention), כך עולה ממטה-אנליזה גדולה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אעפ”י שהתוצאות בחולים עם STEMI השתפרו במהלך עשרים השנים האחרונות, עדיין קיימים הבדלים בין המינים בשיעורי ההישרדות, כאשר בנשים שיעורי תמותה גבוהים יותר, בהשוואה לגברים. במסגרת הסקירה הנוכחית ביקשו החוקרים לערוך מטה-אנליזה של מחקרים תצפיתיים להערכת ההבדלים בשיעורי התמותה בין המינים בחולים עם STEMI לאחר PPCI.

לשם כך, החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, EMBASE, Cochrane Central ומאגרים אלקטרוניים, בחיפוש אחר מחקרים רלבנטיים בכל שפה, וללא מגבלת זמן. הם כללו מחקרים שבחנו חולים שהתקבלו בתמונה של STEMI בעקבות זאת בוצע PPCI בתוך 12 שעות מהופעת התסמינים, עם דיווח על שיעורי התמותה באשפוז ושיעורי התמותה לאחר שנה.

במהלך החיפוש זיהו החוקרים 149 מחקרים, כאשר 35 ענו על קריטריוני הסקירה, עם כ-18,555 נשים ו-49,981 גברים. מניתוח ללא תקנון, בנשים תועד סיכון מוגבר לתמותה באשפוז (יחס סיכון של 1.93, P<0.001) ותמותה מכל-סיבה לאחר שנה אחת (יחס סיכון של 1.58, P<0.001), בהשוואה לגברים. עם זאת, לאחר תקנון יחסי הסיכון, הקשר בין נשים ובין סיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה נחלש אך עדיין תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר באשפוז (יחס סיכון של 1.48, P=0.o2), אך הסיכון המוגבר לתמותה לאחר שנה אחת לא היה עוד מובהק סטטיסטית (יחס סיכון של 0.90, p=0.42).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול אינטנסיבי לאיזון גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בנשים עשוי לסייע בצמצום ההבדלים הללו בין המינים.

JAMA Intern Med. Published online September 29, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה