המנעות/הפחתת צריכת מוצרי חלב, אלכוהול, בשר אדום , בשר צלוי/מטוגן והגברת צריכת מוצרי סויה וירקות ופירות – קשורה לירידה בסיכון לסרטן מסוגים שונים ( J Am Coll Nutr)

מאת  מערכת אי-מד

הנחיות תזונתיות להפחתת הסיכון לסרטן הכוללות הימנעות מבשר אדום, צריכה מוגבלת של אלכוהול ומוצרי חלב, וצריכה מוגברת של ירקות, פירות ומוצרי סויה – יש עדויות תומכות משכנעות, כך עולה מסקירה חדשה המתפרסמת ב-  Journal of the American College of Nutrition .

העדויות מתייחסות למיגוון רחב של סוגי סרטן שונים, לרבות ערמונית, שד, ראש וצוואר, קולורקטל ולבלב, ומבוססים על דיווחי ה-WCRF/AICR (המכונים האמריקאי והעולמי לחקר הסרטן).

ההמלצות התזונתיות היו עד כה מאוד שמרניות, כך לדעת מחברי הסקירה, כך שרק במקרים בהם הקשר בין התנהגות מסויימת לסיכון לסרטן היה מאוד ברור, כמו עישון  למשל, הייתה המלצה להמנע מכך. להערכתם, ישנן עדויות מספקות כיום למתן המלצות אשר יוכלו לסייע בהקטנת הסיכון לסרטן הקשור לסוגי מזונות שונים.

בסקירה הנוכחית מתמקדים המחברים ב-6 תחומים בהם העדויות להשפעת התזונה על הסיכון לסרטן לא נמצאו עד כה כחד משמעיות, למרות הצטברות של מידע תומך רב.

המחברים מתבססים בעיקר על הדו”ח משנת 2007 של ה-WCRF/AICR שנקרא “מזון, תזונה, פעילות גופנית ומניעת סרטן ” ועדויות מחקריות נוספות שהתווספו מאז. המחברים מנתחים את הנתונים ומצביעים על היתרונות והחסרונות הפוטנציאלים של ההמלצות ב-6 התחומים שלהלן:

  • מוצרי חלב – הפחתה או הימנעות ממוצרי חלב עשויה להפחית הסיכון לסרטן הערמונית. מהדו”ח משנת 2007 עולה כי הסיכון היחסי הקשור לצריכת מוצרי חלב הוא 1.06 (בטווח 1.01-1.11) לכל מנה ליום. מעבר לתועלת של הורדת הסיכון לסרטן הערמונית מציינים המחברים גם שהפחתת צריכת מוצרי חלב נמצאה קשורה לירידה בסיכון למחלות קרדיווסקולריות, אי סבילות לקטוז, ירידה בצריכת סידן שעלולה באופן הפוך לפגוע בבריאות העצם, ובכך למנוע אפקט מיטיב אפשרי של הפחתת הסיכון לסרטן קולורקטאלי.

  • אלכוהול – הגבלה או המנעות מאלכוהול עשויה להפחית הסיכון לסרטן הפה, הלוע והוושט, איזור קולורקטאלי ושד. נראה שסוג משקה האלכוהול אינו משפיע על הסיכון. ההשפעה של הכמות משתנה בין סוגי הסרטן השונים. בקרב גברים נראה שהסיכון גדול יותר. המנעות עשוייה אף להפחית את סיכוני סרטן הקשורים לשתיית אלכוהול מופרזת לרבות שחמת הכבד וסרטן הכבד, דלקת הלבלב, סיבוכי הריון, השמנת יתר, תאונות והתאבדויות. לעומת זאת, שתייה מתונה עשויה להפחית הסיכון הקרדיווסקולרי.

  • בשר אדום – המנעות מאכילת בשר אדום ובשר מעובד עשויה להפחית את הסיכון לסרטן קולורקטאלי. לדעת מחברים של סקירה עדכנית של ה-WCRF/AICR העדויות הן משכנעות ומצביעות על קשר בין צריכת בשר אדום ומעובד לסיכון מוגבר לסרטן קולורקטאלי. תועלות נוספות הקשורות להמנעות מבשר אדום ומעובד הן בהפחתת הסיכון ליתר לחץ דם, סוכרת, שבץ ומחלות קרדיווסקולריות.  חסרונות אפשריים של המנעות ממקור מרוכז של פרוטאינים, ברזל ואבץ, למרות שכל אלה ניתן לקבל ממקורות תזונתיים אחרים, בעיקר כאלה המבוססים על צמחים.

  • בשר מבושל בחום גבוה – המנעות מבשר מבושל בטמפרטורה גבוהה (גריל, בשר מטוגן וצלוי) עשויה להפחית את הסיכון לסרטן קולורקטאלי, שד, ערמונית, כליה ולבלב. בהקשר זה הההתייחסות היא גם לבשר בקר ודגים, בנוסף לבשר אדום. הסיכון נובע מהתפתחות רכיבים קרצינוגניים הנוצרים בשל שיטות הבישול בחום גבוה.

  • מוצרי סויה – צריכת מוצרי סויה בקרב מתבגרים עשויה להפחית הסיכון לסרטן שד בבגרות , וצריכת מוצרי סויה על ידי ניצולות של סרטן שד עשויה להפחית הסיכון לחזרה ולתמותה. ההמלצה מבוססת על עדויות שפורסמו לאחרונה שהראו ירידה של עד 92% בסיכון לסרטן שד הקשור לצריכת מוצרי סויה באוכלוסיות מגוונות של נשים. מוצרי סויה עשויים גם לשמש כתחליף דל שומן לבשר ומוצרי חלב. הם מציינים שצריכה גבוהה של פרוטאין סויה נמצאה קשורה לייצור מוגבר של פקטור צמיחה 1 דמוי אינסולין (ILGF-1) , מה שמצביע שמוצרי סוי טבעיים מועדפים על ריכוזי פרוטאינים של סויה.

  • ירקות ופירות – תזונה המדגישה צריכה של פירות וירקות עשויה להפחית הסיכון לסוגי סרטן נפוצים. המחברים מציינים מחקרים ומטה-אנליזות שהראו הפחתה בסיכון לסרטן שנעה בין 6-50% הקשורה לתזונה עשירה בפירות וירקות. בנוסף, לתזונה כזו יש גם תועלת מבחינה קרדיווסקולרית.

  • בסיכום המאמר מציינים המחברים שההמלצות הללו אינם תכנית דיאטה מקיפה, אלא המלצות לתחומים ספציפיים בהם יש עדויות מספקות להמליץ על שינויים בתזונה.

    J Am Coll Nutr 2014; DOI: 10.1080/07315724.2013.866527

    לדיווח במדפייג’

    0 תגובות

    השאירו תגובה

    רוצה להצטרף לדיון?
    תרגישו חופשי לתרום!

    כתיבת תגובה

    מידע נוסף לעיונך

    כתבות בנושאים דומים

    • עדויות נוספות תומכות בהתחלת בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 (Am J Gastroenterol)

      עדויות נוספות תומכות בהתחלת בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מגיל 45 (Am J Gastroenterol)

      מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת The American Journal of Gastroenterology עולה כי במטופלים בגילאי 45-49 שנים בסיכון ממוצע לממאירות מעי גס ורקטום, שיעורי זיהוי אדנומות בבדיקת קולונוסקופיה כבדיקת סקר עומדים על 28%, שיעורים הדומים לאלו המתוארים במבוגרים בגילאי 50-54 שנים. לאור זאת, החוקרים כותבים כי יש מקום להתחלת השלמת בדיקות קולונוסקופיה כסקר לסרטן מעי גס […]

    • תוצאות מבטיחות לביופסיה נוזלית לאבחנה של סרטן לבלב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research)

      תוצאות מבטיחות לביופסיה נוזלית לאבחנה של סרטן לבלב (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research)

      בדיקת ביופסיה נוזלית המשלבת חותמת מיקרו-רנ”א וסמן ידוע היטב לסרטן לבלב הדגימה דיוק של 97% לזיהוי אדנוקרצינומה של צינוריות הלבלב בשלב I/II, הסוג הנפוץ ביותר של סרטן לבלב, כך מדווחים חוקרים במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Association for Cancer Research. החוקרים פיתחו חומת לזיהוי סרטן לבלב המבוססת על מיקרו-רנ”א המזוהה באקסום מתאי סרטן וסמנים דנ”א […]

    • מטבוליט בבשר אדום עשוי להביא לעליה בסיכון למחלת כליות (J Am Soc Nephrol)

      מטבוליט בבשר אדום עשוי להביא לעליה בסיכון למחלת כליות (J Am Soc Nephrol)

      מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology עולה כי המטבוליט TMAO (או Trimethylamine N-Oxide) שמקורו בבשר אדום, מלווה בסיכון מוגבר להיארעות מחלת כליות כרונית והידרדרות מהירה יותר של התפקוד הכלייתי בבני אדם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי TMAO הינו תוצר פירוק חיידקי במעי עקב מטבוליזם L-Carnitine, שמקורו בעיקר מבשר אדום, […]

    • ההשפעה של חששות בנוגע לפוריות על החלטות טיפול בנשים צעירות עם סרטן שד (Cancer Med)

      ההשפעה של חששות בנוגע לפוריות על החלטות טיפול בנשים צעירות עם סרטן שד (Cancer Med)

      נשים צעירות רבות עם אבחנה חדשה של סרטן שד חוששות בכל הנוגע להשפעה של הטיפולים כנגד הממאירות על הפוריות, כאשר אלו עשויים להשפיע על החלטות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי על-רקע עליה בשכיחות דחיית הריונות לשנות ה-30 וה-40 לחיים באוכלוסייה הכללית, סביר יותר כי נשים […]

    • צריכת קפה מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה (Int J Cancer)

      צריכת קפה מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה (Int J Cancer)

      במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cancer מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי שתיית קפה עשויה להיות מלווה בסיכון מופחת להישנות סרטן מעי גס ורקטום ותמותה מכל-סיבה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכת קפה נקשרה עם סיכון מופחת להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום. עם זאת, לא ידוע אם צריכת קפה עשויה […]

    • דיאטה פרו-דלקתית וצריכת מלח מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2   (Diabetes, Obesity & Metabolism)

      דיאטה פרו-דלקתית וצריכת מלח מלווים בסיכון מוגבר לסוכרת מסוג 2   (Diabetes, Obesity & Metabolism)

      הסיכון לסוכרת מסוג 2 גבוה יותר בקרב מבוגרים עם דפוסי דיאטה פרו-דלקתית ואלו הצורכים מלח בכמות רבה, בהשוואה לאלו המקפידים על דיאטה אנטי-דלקתית וצורכים כמות מלח קטנה יותר, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מדד DII (או Dietary Inflammatory Index), מערכת ניקוד להערכת הפוטנציאל הדלקתי של […]

    • דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

      דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

      חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה