טיפול התנהגותי עשוי להקל על תסמיני וחומרת הפרעת טיקים בצעירים (J Am Acad Child Adolesc)

בצעירים עם תסמונת טורט והפרעות טיקים אחרות, טיפול התנהגותי לווה בהפוגה בתסמינים והפחתת חומרת טיקים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תרופות אנטי-פסיכוטיות וטיפול התנהגותי מקיף לטיקים מהווים את הגישות הנוכחיות לטיפול באוכלוסייה זו. מספר איגודים מקצועיים בעלי עניין בתחום הפרעות טיקים המליצו על CBIT (Comprehensive Behavioral Intervention for Tics) כהתערבות קו-ראשון בחולים הנדרשים לטיפול בשל הפרעות טיקים ממושכות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה ארוכת הטווח של טיפול התנהגותי בצעירים עם תסמונת טורט וכן באלו עם הפרעות טיקים מוטוריים או קוליים. החוקרים התבססו על מחקר אקראי-מבוקר להערכת CBIT אשר כלל 126 משתתפים בגילאי 9-17 שנים עם אבחנה של הפרעת טיקים ממושכת, אשר השלימו 8 מחזורי טיפול לאורך 10 שבועות של CBIT (61 חולים) או טיפול תומך (65 חולים).

מהמדגם המקורי, 80 משתתפים גיל ממוצע של 22.7 שנים, 75% גברים) גויסו למחקר בין מרץ 2014 ועד ינואר 2019, להשלמת מעקב וראיונות במטרה לקבוע את חומרת הטיקים וליקוי משנית לטיקים. החוקרים התבססו על מדד YGTSS (Tale Global Tic Severity Scale) ומדד CGI-S (Clinical Global Impression of Severity) להערכת המשתתפים.

מהנתונים עולה כחי חולים שהגיבו לטיפול CBIT או טיפול תומך במחקר המקורי השיגו הפוגה חלקית, אך לא מלאה, בטיקים. חומרת הטיקים גם פחתה משמעותית בקבוצה זו, כאשר ב-40% מהמשתתפים דווחו על הפוגה חלקית.

בקרב חולים שהגיבו לטיפול התנהגותי (21 חולים) במחקר המקורי תועד סיכוי גבוה יותר להשגת הפוגה לאורך המעקב (67% מהחולים), בהשוואה לחולים שהגיבו לטיפול תומך (0%), כפי שנקבע לפי מדד YGTSS. מהנתונים עלה עוד כי חלה ירידה בליקויים על-רקע טיקים, ללא הבדלים משמעותיים בין קבוצות הטיפול או תגובה לטיפול.

החוקרים קוראים לנקוט צעדים נוספים במטרה להגביר את המודעות ולשפר את הזמינות של טיפולים התנהגותיים להקלה על הפרעת טיקים.

 

J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה