זיהום בנגיף הקורונה בטרימסטר שלישי להריון מעלה את הסיכון ללידה מוקדמת (PLoS One)

מנתונים חדשים מישראל שפורסמו בכתב העת PLoS One עולה כי בקרב נשים שנדבקו בנגיף הקורונה במהלך הטרימסטר השלישי להיריון תועד סיכון גבוה יותר ללידה מוקדמת, בהשוואה לנשים שלא נדבקו בנגיף.  מנגד, הסיכון ללידה מוקדמת לא היה מוגבר בקרב נשים שנדבקו בנגיף בטרימסטר הראשון או השניה להיריון ולא תועד קשר בין הזיהום ובין הסיכון לאובדן היריון.

מחקרים קודמים דיווחו כי לידה מוקדמת ומשקל לידה נמוך היו נפוצים יותר בנשים הרות עם COVID-19, בהשוואה לנשים הרות ללא הזיהום הנגיפי, אם כי אין מידע רב אודות הקשר בין מועד הזיהום במהלך ההיריון ובין הסיכון לסיבוכי הריון.

המחקר נערך במסגרת מכון קאהן-סגול-מכבי למחקר ולחדשנות בראשות דר’ טל פטלון, כאשר החוקרים זיהו באופן רטרוספקטיבי 2,753 נשים עם עדות בזמן ההריון לנגיף הקורונה בבדיקת RT-PCR בין 21 בפברואר, 2020 ועד 2 ביולי, 2021. הם התאימו להן נשים שלא נדבקו בנגיף לפי גיל, מועד מחזור וסת אחרון, דת (יהודי/ערבי) ומצב סוציואקונומי לפי אזור המגורים להשוואת הסיכון ללידה מוקדמת, לידת תינוק קטן לגיל ההיריון ואובדן הריון.

מהנתונים עולה כי 48.4% מהנשים עם קורונה נדבקו במהלך הטרימסטר השלישי ו-17.4% נדבקו במהלך הטרימסטר הראשון. מחלה תסמינית תועדה ב-17.6%, 51.3% ו-46.7% מהנשים שנדבקו בטרימסטר הראשון, השני השלישי, בהתאמה.

לא תועדו הבדלים בשיעורי היארעות לידה מוקדמת בין נשים שנדבקו בטרימסטר הראשון והשני אל מול הביקורות התואמות. עם זאת, בקרב נשים שנדבקו בטרימסטר השלישי תועד סיכון גבוה יותר מכפליים ללידה מוקדמת, בהשוואה לביקורות (יחס סיכויים מתוקן של 2.76, רווח בר-סמך 95% של 1.63-4.67). הסיכוי היה גדול עוד יותר בקרב נשים שנדבקו לאחר שבוע 34 להיריון (יחס סיכויים מתוקן של 7.1, רווח בר-סמך 95% של 2.44-20.61).

הסיכון ללידה מוקדמת היה גם גדול יותר בקרב נשים תסמיניות שנדבקו במהלך הטרימסטר השלישי, בהשוואה לביקורות (יחס סיכויים מתוקן של 2.48, רווח בר-סמך 95% של 1.94-9.41).

התוצאות לא הצביעו על עליה משמעותית סטטיסטית בסיכון ללידת תינוק קטן לגיל הריון או אובדן הריון עם זיהום בנגיף הקורונה, ללא תלות במועד ההדבקה בנגיף במהלך ההיריון.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר בממצאים מעודדים ומרגיעים לפיהם זיהום בנגיף הקורונה במהלך ההיריון אינו מלווה בסיכון מוגבר לאובדן ההיריון. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי המחקר נערך לפני גל דלתא ואינו כולל מידע אודות הווריאנט הדומיננטי כיום, זן האומיקרון.

 

PLoS One, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה