טיפול ביתי אינטנסיבי יעיל כמו אשפוז בבית חולים במקרים של משבר פסיכיאטרי (Lancet Psychiatry)

במאמר שפורסם בכתב העת Lancet Psychiatry מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול ביתי אינטנסיבי בחולים עם משבר פסיכיאטרי אקוטי מהווה חלופה בטוחה ויעילה לטיפול שגרתי והוביל להפחתת ימי אשפוז בבית חולים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה האפשרית של טיפול אינטנסיבי ביתי להפחתת מספר ימי אשפוז לאחר אשפוז בבית חולים בשל משבר פסיכיאטרי, כמו גם להעריך את התועלת הקלינית אל מול טיפול סטנדרטי.

המחקר האקראי-מבוקר נערך בין נובמבר 2016 ועד אוקטובר 2018 וכלל 246 משתתפים (גיל ממוצע של 46.1 שנים; 183 השלימו טיפול ביתי אינטנסיבי, 63 קיבלו טיפול סטנדרטי), אשר גויסו מחדרי מיון פסיכיאטריים ומרכזי טיפול פסיכיאטרי דחוף בשני מרכזים פסיכיאטריים גדולים באמסטרדם.

הסכמה מדעת הושגה לאחר הקצאה אקראית מיד כאשר החולה היה כשיר נפשית בתוך 14 ימים. כל הניתוחים הושלמו לפי כוונה לטפל, כאשר התוצא העיקרי היה המספר הכולל של ימי אשפוז שנה לאחר ההקצאה האקראית. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת ההשפעות של תנאי הטיפול על התוצאים.

מהנתונים לאחר שנה עולה כי המספר הממוצע של ימי אשפוז בזרוע טיפול ביתי אינטנסיבי עמד על 42.47 ימים, בהשוואה ל-67.02 ימים בקבוצת הטיפול השגרתי (ירידה של 36.6%). בנוסף, תועדו 26 אירועים חריגים, 23 מהם כללו ניסיון אובדני. חמישה חולים הלכו לעולמם עקב מעשה אובדני, כולל שלושה בזרוע טיפול ביתי אינטנסיבי ושניים בזרוע טיפול סטנדרטי; עם זאת, לא תועדו מקרי תמותה על-רקע הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול ביתי אינטנסיבי מפחית משמעותית את מספר ימי אשפוז פסיכיאטרי, ללא פגיעה בבטיחות החולים. בניגוד לציפיות הגבוהות להשפעות חיוביות של טיפול ביתי אינטנסיבי, הירידה בחומרת התסמינים ושיפור איכות החיים או שביעות הרצון מהטיפול, לא זוהו הבדלים משמעותיים בהשוואה לטיפול סטנדרטי.

 

Lancet Psychiatry, 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה