ההשפעות של השהיית ניתוק חבל הטבור על רמות בילירובין בהריון של נשים בריאות או נשים עם סוכרת (Eur J Ped) והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

פג

השהיית ניתוק חבל הטבור מעלה את הסיכון לצהבת ביילודים לאימהות עם סוכרת, אך ללא השפעה על ילודים לאימהות עם הריון תקין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Journal of Pediatrics.

 

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעות של השהיית ניתוק חבל הטבור על רמות בילירובין ושיעורי פוטותרפיה ביילודים לאימהות עם סוכרת. המחקר הפרוספקטיבי כלל נשים הרות ללא סיבוכי הריון ונשים עם סוכרת. היילודים חולקו באקראי ביחס 1:1 להשהיית ניתוק חבל הטבור. התוצאים העיקריים שנבחנו היו רמות בילירובין ביילוד לאחר 2-4 ימים מהלידה ושיעור התינוקות שנדרשו לפוטותרפיה.

 

מדגם המחקר כלל 261 נשי הרות, כולל 132 נשים עם סוכרת ו-129 נשים עם הריון תקין. בנשים הרות עם סוכרת, רמות בילירובין ביילוד לאחר 2-4 מהלידה (7.65 לעומת 8.25, p=0.039; 10.35 לעומת 11.54, p=0.002; ו-11.54 לעומת 12.83, p=0.024) ושיעורי פוטותרפיה (18.2% לעומת 6.3%, p=0.042) היו גבוהים יותר משמעותית במקרים של השהיית ניתוק חבל הטבור, בהשוואה לאלו בהם בוצע ניתוק מיידי של חבל הטבור. מנגד, בהריונות של נשים ללא-סוכרת לא תועדו הבדלים מובהקים סטטיסטית בריכוזי בילירובין או בשיעורי פוטותרפיה בין השהיית ניתוק חבל הטבור או ניתוק מיידי של חבל הטבור.

 

לאחר ניתוק מאוחר של חבל הטבור, רמות בילירובין במהלך היום השלישי לאחר הלידה ושיעור היילודים שנדרשו לפוטותרפיה היה גבוה יותר בתינוקות לאימהות עם סוכרת בהיריון, בהשוואה ליילודים לנשים ללא סוכרת (10.35 לעומת 11.54, p=0.013).

 

החוקרים מסכמים וכותבים כי השהיית ניתוק חבל הטבור הינה גורם סיכון אפשרי לעליה ברמות בילירובין בתינוקות לאימהות עם סוכרת.

 

Eur J Ped, June 25, 2022

 

הערות עורך: ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מחקרים שונים לא מצאו הבדל ברמות הבילירובין בילודים שעברו ניתוק מושהה של חבל הטבור לבין כאלה שלא. אולם מחקרים אלה לא הבדילו בין נשים עם סכרת הריונית לבין כאלה שלא. מחקר זה כן מצא הבדל של התפתחות צהבת בילודים לאמהות עם סכרת הריונית שעברו ניתוק מושהה של חבל הטבור. ניתן להוסיף סיבוך זה לרשימת הסיבוכים הארוכה של צהבת הריונית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה