החשיבות הפרוגנוסטית של גרנולומות במערכת העיכול של חולי קרוהן  (Ann Gastroenterol)

מעי

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי נוכחות גרנולומות במערכת העיכול בחולי קרוהן עשויה לשמש כסמן פרוגנוסטי למחלה בדרגה חמורה יותר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נוכחות גרנולומות במערכת העיכול הינה אחד המאפיינים ההיסטולוגיים של מחלת קרוהן. המשמעות הקלינית של גרנולומות עדיין אינה ברורה ומטרת המחקר הנוכחי הייתה לקבוע אם נוכחות גרנולומות בביופסיה או בניתוח בדרכי העיכול העליונות או התחתונות מלווה בתוצאות גרועות יותר בקרב חולים עם מחלת קרוהן.

החוקרים השלימו סקירה רטרוספקטיבית של רשומות רפואיות של חולים עם מחלת קרוהן אשר טופלו במרכז שלישוני בין 1996 ועד 2019. החולים סווגו לשתי קבוצות על-בסיס נוכחות או העדר גרנולומות בהערכה היסטולוגית של מערכת העיכול. נתונים קליניים ומעבדתיים והתוצאים הרלבנטיים נאספו מהרשומות הרפואיות הממוחשבות.

מדגם המחקר כלל 237 חולים; כאשר ב-41 מהם (17.3%) הייתה עדות לגרנולמות בדגימה מביופסיה או ניתוח. מהנתונים עולה כי נוכחות גרנולומות במערכת העיכול נקשרה בקשר חיובי עם התפתחות פסטולה ו/או אבצס תוך-בטני (P=0.037), שימוש נרחב יותר בתרופות  הפועלות על מערכת החיסון (P=0.029) ושימוש נרחב יותר במדכאי חיסון (p=0.015).

לא תוארו הבדלים משמעותיים בין שתי הקבוצות בכל הנוגע למספר האשפוזים, נוכחות מחלה פריאנאלית, כריתת מעי, גיל ממוצע, גיל ממוצע בעת אבחנה ראשונית של מחלת קרוהן, משך המחלה, מין, או הרגלי עישון.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים על-מנת לאשר את ממצאי המחקר לפיהם גרנולומות במערכת העיכול מהוות סמן פרוגנוסטי שלילי בחלים עם מחלת קרוהן.

 

Ann Gastroenterol, Sep-Oct, 2022

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה